Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. november 2018

Overvintrende dagsommerfugl

Denne sommerfugl, som synes at have mistet begge antenner, har siden d.8.11.2018 taget ophold i mit soveværelse i Malling, hvor den vist har intention om at overvintre.

Det må den sådan set godt, selv om den har anbragt sig et lidt åndssvagt sted til formålet. Men den minimumshusleje, jeg forlanger til gengæld for husly, er at jeg får rede på dens identitet.

Vingelængden er knap 25 mm. Bagvingerne ser ud til at være skubbet helt op omkring forvingerne, og da jeg i forvejen er ukyndig m.h.t. vingeundersidernes udseende hos de fleste dagsommerfugle, er det lidt op ad bakke for mig at få fastslået dyrets ID. Men jeg er indtil videre nået frem til, at det må være Nældens takvinge.

Bare for at bevare denne tråds staveplade-niveau ;-) sender jeg 2 billeder - begge er fra d.9.11.2018.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: