Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Overvintrende dagsommerfugl (Læst 157 gange) Postet d. 10-11-18 kl. 17:39
Denne sommerfugl, som synes at have mistet begge antenner, har siden d.8.11.2018 taget ophold i mit soveværelse i Malling, hvor den vist har intention om at overvintre.

Det må den sådan set godt, selv om den har anbragt sig et lidt åndssvagt sted til formålet. Men den minimumshusleje, jeg forlanger til gengæld for husly, er at jeg får rede på dens identitet.

Vingelængden er knap 25 mm. Bagvingerne ser ud til at være skubbet helt op omkring forvingerne, og da jeg i forvejen er ukyndig m.h.t. vingeundersidernes udseende hos de fleste dagsommerfugle, er det lidt op ad bakke for mig at få fastslået dyrets ID. Men jeg er indtil videre nået frem til, at det må være Nældens takvinge.

Bare for at bevare denne tråds staveplade-niveau sender jeg 2 billeder - begge er fra d.9.11.2018.

(fortsættes)

Overvintrende dagsommerfugl (Denne sommerfugl, som synes at have mistet begge antenner, har siden d.8.11.2018 taget ophold i mit )
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 10-11-18 kl. 17:41. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Her er den fra den anden side.

Har jeg ret i Nældens takvinge, eller -?

Vh Elisabeth

Overvintrende dagsommerfugl (Her er den fra den anden side.

Har jeg ret i Nældens takvinge, eller -?

Vh Elisabeth)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(8001)
#2 Svar postet d. 10-11-18 kl. 17:56. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
ja Nældens Takvinge

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 10-11-18 kl. 18:12. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Tak skal du have, Klaus.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(834)
#4 Svar postet d. 10-11-18 kl. 18:15. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Følehornene ser ud til at ligge ned til siderne (de kunne også være gemt inde mellem vingerne).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 10-11-18 kl. 18:17. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Hej Tom,

Tak for det. Det lyder da opmuntrende (på det lille kræs vegne).

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

John Vergo

Svaraktivitet:

(754)
#6 Svar postet d. 10-11-18 kl. 21:08. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Hej Ja det er som nævnt Nælden takvinge, den gemmer følehornene inde bag vingerne når den går i dvale, hvis den ellers overlever (mus,edderkopper eller lign.) indtil foråret så sæt den uden for en forsårsdag hvor solen skinner, så vil du se at i processen med opvågning, kommer følehornene frem og vingerne bredes ud, faktisk meget facinerende at betragte

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

John Vergo
#7 Kommentar postet d. 10-11-18 kl. 21:12. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Ha Ha så lige at det var dit soveværelse, hvis du har mulighed for det så sæt den uden for i et skur eller ligende, bare tag den mellem to fingre øverst på vingerne og bær den uden for held og lykke med projektet

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 10-11-18 kl. 23:55. Emne: Overvintrende dagsommerfugl
Hej John,

Tak for de indfølte input. Nu må vi se, hvordan det går med at have den som logerende, for jeg er principielt altid bange for at komme til at skade dyrene, hvis jeg prøver at håndtere dem. Men det er godt at vide, hvordan det bør gøres, hvis det i sidste ende bliver uundgåeligt. Så du skal have tak!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator