Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Sørensen
Dværgmåges latinske navn (Læst 306 gange) Postet d. 11-11-18 kl. 10:56
Hej alle!

I min Fugle i Felten og Nordens Fugle er Dværgmåges latinske navn Larus minutus. I DOF basen hedder den Hydrocoloeus minutus. Dette navn har jeg også set et andet sted.

Kan nogen herinde forklare mig, hvorfor der forekommer disse to navne til samme art?

Mvh Klaus

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 11-11-18 kl. 11:33. Emne: Dværgmåges latinske navn
Efter de nyeste undersøgelser af fugles indbyrdes slægtsskab (ligheder og forskelle i deres DNA), er mange arter blevet flyttet fra deres hidtidige placering, og er enten fundet mere ens, og har så fået slettet deres slægtsnavn (feks Sneugle, som før blev placeret i en egen slægt, Nyctia, men nu er blevet placeret den artsrige slægt Bubo), eller er blevet flyttet fra en mere artsrig slægt, over i en anden, mere specifik slægt (feks Dværgmåge, Kornværlig, flere mejsearter mfl.).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen
#2 Kommentar postet d. 11-11-18 kl. 11:47. Emne: Dværgmåges latinske navn
Ok, 1000 tak for svar, Peter.

Mvh Klaus

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator