Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ruth Ahlburg
Stor frostmåler? (Læst 110 gange) Postet d. 11-11-18 kl. 18:25
I aftes, Stålehøj, Bornholm.

Den sad i 2½ meters højde, så foto er taget på tåspidserne med apparatet i strakt arm, derfor den spøjse vinkel.

Mvh Ruth

Stor frostmåler? (I aftes, Stålehøj, Bornholm.
Den sad i 2½ meters højde, så foto er taget på tåspidserne med apparat)
Ruth Ahlburg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 546)
Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(7925)
#1 Svar postet d. 11-11-18 kl. 19:41. Emne: Stor frostmåler?
Nej, det er Ectropis crepuscularia. Defoliaria har ensfarvede, lyse bagvinger. Linieforløbet er også lidt anderledes.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#2 Kommentar postet d. 11-11-18 kl. 20:34. Emne: Stor frostmåler?
Jeg kan godt se det, når jeg får kikket efter, men er det ikke en spøjs årstid, og er den ikke atypisk i farvningen?

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen

Svaraktivitet:

(3980)
#3 Svar postet d. 11-11-18 kl. 21:58. Emne: Stor frostmåler?
Hej Ruth,

De sidste crepuscularia plejer at bukke under i starten af oktober. I bugbase har jeg fundet et sent fund der skiller sig ud. Det er 27/10-2014, så dit fund er helt klart usædvanligt.

Endelig fandt Peter Krogh en crepuscularia d. 16/11-2012: - se linket HER

Den holder rekorden - endnu. For året 2018 er endt lidt mystisk. Alene blandt barkmålerne har jeg set både secundaria og rhomboidaria i november i år, samt oleracea, aurago mv. Det må klart skyldes den usædvanlig lange varme sommer, der har forstyrret arternes rytme.

MVH. Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ruth Ahlburg
#4 Kommentar postet d. 12-11-18 kl. 08:38. Emne: Stor frostmåler?
Mange tak begge to.

Mvh Ruth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator