Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Enemark
Kikkert 10x30 (Læst 1268 gange) Postet d. 15-11-18 kl. 23:59
Min "rigtige" fuglekikkert er en 10x42, men til daglig bruger jeg her i nabolaget en lille 10x25. Jeg har tænkt mig måske at gå op til 10x30 og har kigget lidt på Kite Lynx og Nikon Monarch 7. Den ene er jo noget dyrere end den anden. Er der nogen, der har erfaringer med de to kikkerter?

Venligst

Peter Enemark

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(22)
#1 Svar postet d. 18-11-18 kl. 00:07. Emne: Kikkert 10x30
Kite Lynx 8x30 og 10x30 får over hele linjen meget, meget positiv omtale - - se linket HER

Nikon Monarch 8x30 har også bredt billedfelt, er billigere og "very good" if. - - se linket HER

Har selv en 8x24 og en 8x32 (af andre mærker). 32´eren er synligt mere lysstærk end 24´eren, også i fuldt dagslys, plus med større synsfelt. Til gengæld kan lommekikkerten 8x24´eren ligge i en skjortelomme og fungerer helt fint, når man ikke lige sammenligner de to side-by-side.

Den største fare ved at investere i en 8/10x30-kikkert er nok, at den større og tungere 10x42 måske får lov at blive hjemme.

Personligt ville jeg nok vælge Kite Lynx 8x30 (ikke 10x) pga. (næsten) samme lysstyrke som en 10x42. Har brugt en 8x-kikkert i årevis, og det er helt sikkert ikke derfor, hvis jeg ikke altid kan sætte sikkert navn på fuglene.

Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#2 Kommentar postet d. 18-11-18 kl. 01:40. Emne: Kikkert 10x30
Tak til Anders for kommentarer.

Meget tyder på, at jeg skal gå efter den noget dyrere Kite, men selv om jeg godt er klar over, at der er meget, der taler for 8x30, må jeg indrømme, at jeg efter så mange års tilvænning til 10x, ikke kan gå ned til 8x.

Før jeg fik min 10x42, brugte jeg en udmærket 8,5x44 - men når jeg kigger i den idag, er fuglene alt, alt for små!

Så det ender nok med en Kite 10x30, men jeg hører meget gerne om andres erfaringer.

Vh Peter Enemark

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(9)
#3 Svar postet d. 04-12-18 kl. 21:23. Emne: Kikkert 10x30
Jeg har i mange år kigget fugle med en Leica 10x42, som vejer i omegnen af 1 kg.

For et par år siden købte jeg en Kite Lynx 10x30, som kun vejer det halve.

Den var mest købt til rejsebrug, men efter at have gået med Lynx´en et stykke tid, orker jeg bare ikke at rende rundt med den dobbelt så tunge Leica.

Så Anders har ret: "Den største fare [...] er nok, at den større og tungere 10x42 måske får lov at blive hjemme."

Min største anke med Lynx´en er, at skarphedsindstillingen er meget kritisk. Jeg kan ikke give en forklaring på hvorfor den er det, men i forhold til Leica´en ta´r det altså lige et sekund ekstra at finindstille. Om dét også gælder 8x30´eren ved jeg ikke.

I teorien er 8x30 mere lysstærk end 10x30. Udgangspupillen (diameteren af det lysbundt der forlader okularet) er 30/8 = 3,75 mm henh. 30/10 = 3 mm. Men for at kunne udnytte dét, skal pupillen i dine øjne være større end 3 mm. Unge mennesker kan godt have en pupil større end 3 mm, men vi i vores alder ... nej!

Så jeg er af den klare opfattelse, at i vores alder, er en 10x30 nøjagtig lige så lysstærk som en 8x30!

Men inden du køber en 10x30, så prøv lige at kigge i en Swarovski lommekikkert (8x25 og 10x25).

Mange hilsner,

Stig.

Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#4 Kommentar postet d. 05-12-18 kl. 22:10. Emne: Kikkert 10x30
Tak, Stig for delagtiggørelse i dine erfaringer med lynxen.

Du har nok ret i, at noget Swarovski x25 ville kunne tilfredsstille mit behov, men der bevæger vi os nok endnu længere ud over den økonomiske smertegrænse, er jeg bange for. Til gengæld er monarchen jo rigtig billig og har en fin optik, men er den robust nok på længere sigt?

Jeg har skam også overvejet en Kamakura 10x28, men den tror jeg ikke er i samme optiske klasse, og jeg kender ingen, der har erfaringer med den.

Venligst

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(22)
#5 Svar postet d. 05-12-18 kl. 22:46. Emne: Kikkert 10x30
Kamakura er en kæmpestor japansk fabrik, der laver kikkerter for en lang række kendte mærker, bl.a. Opticron og Kite (flere af i hvert fald deres modeller er de samme bortset fra gummiindpakningen og navnet).

Til ca. 2400 kr. er den nok på linje med eller bedre end min Optolyth (og samme hos Opticron) 8x24 til små 2000 kr. for en 10 år siden - og denne vist også fra Kamakura-fabrikken.

Priskonkurrencen gør nok, at de ikke kan tillade sig at prissætte deres egne kikkerter for meget over/under konkurrenterne (= ofte deres egne produktion).

Og så har den foreslåede den "fordel", at forskellen i størrelse og vægt gør en reel forskel ift. en 10x42.

Dog ville jeg nok savne den dobbelte foldning, så kikkerten kan stuves af vejen alle steder (men det kan fx Kite Lynx 10x30 jo heller ikke).

I dag behøver man ikke længere ta´ til Sverige for at prøve en Kamakura, så det er da nok værd at besøge den danske forhandler. Eller måske falde i svime over den ultimative Swarovski-lommekikkert ... (Jeg har ikke prøvet den, men er ofte fristet, selvom jeg jo hidtil har klaret mig uden).

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse
#6 Kommentar postet d. 07-12-18 kl. 18:03. Emne: Kikkert 10x30
I overdriver alderens betydning for pupilstørrelse, selv en 80 årig har max pupil på 4.5mm.

- se linket HER

Jeg er 56 og ser tydelig forskel på en dyr 8x25 og en noget billigere 8x40 som er langt bedre i svagt lys.

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(9)
#7 Svar postet d. 07-12-18 kl. 21:56. Emne: Kikkert 10x30
Bemærk, at forsøgspersonerne var "placed in darkness for 3 minutes". Endvidere fremgår det ikke, om kurven viser max-tal eller gennemsnitstal.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#8 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 00:08. Emne: Kikkert 10x30
Jeg siger tak til alle for deres bidrag her på tråden.

I det mindste er jeg nu "forvirret på et højere plan".

Nej, så slemt er det ikke, men jeg har da bestemt fået noget at tænke over.

Venligst

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse
#9 Kommentar postet d. 09-12-18 kl. 17:11. Emne: Kikkert 10x30
Ja ok, med mindre man kikker stjerner så er det nok dårligt lys mere end totalt mørke som tæller

Bedst er det vel også at prøve på en selv om det gør en forskel med større exitpupil, men husk at lade der gå lidt tid især gamle øjne er langsomme til at omstille til svagt lys.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator