Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Johnna Nonboe
Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe (Læst 422 gange) Postet d. 21-11-18 kl. 14:12
Vi har i dag haft en ny gæst ved foderautomaten.

Den ligner en grønirisk - men med kridhvid vingestribe. Hvad kan det være?

Er der forskel på grønirisk-hanner og -hunner?

Jeg kan ikke finde nogen i mine fuglebøger eller på nettet, der ligner grønirisken med helt hvide striber på vingerne.

Næbbet er gulligt.

Besvar | Kommentér

Mads Paulsen

Svaraktivitet:

(182)
#1 Svar postet d. 21-11-18 kl. 15:31. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Hvis alt peger på Grønirisk med undtagelse af en eller flere hvide fjer, er der nok tale om en delvist leucistisk fugl.

Leucisme er en farve-defekt som gør enkelte helt hvide - ikke bare lysere, men helt hvide.

Her er nogle eksempler jeg kunne finde, på småfugle med leucisme:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(2654)
#2 Svar postet d. 21-11-18 kl. 15:53. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Den forklaring Mads giver, er absolut en sandsynlig mulighed. Nu er det jo meget subjektivt hvad der ligger i begrebet ´ligner´, så en hun af Bogfinke kunne måske også være en mulighed, hvis ikke du allerede kender den?

- se linket HER:

Hverken Grønirisk eller Bogfinke har dog gulligt næb.

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Johnna Nonboe
#3 Kommentar postet d. 21-11-18 kl. 16:14. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Jeg kender godt bogfinkerne, både hanner og hunner er også ivrige og hyppige gæster udenfor stuevinduet.

Billedet er taget igennem en 3-lags termorude. Desværre var kameraet ikke lige klar til skud, da den lille fyr, der ligner grønirisken kom forbi.

Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe (Jeg kender godt bogfinkerne, både hanner og hunner er også ivrige og hyppige gæster udenfor stuevind)
Foto: Foto af bogfinkehan: K-E Nonboe
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(101)
#4 Svar postet d. 21-11-18 kl. 16:39. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Grønsisken måske

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#5 Kommentar postet d. 21-11-18 kl. 17:05. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Du spørger om der er forskel på han og hun grønirisk.

Ja, det er der, undrer mig lidt over du spørger om det, når du er sikker på den fugl du så skulle ligne grønirisk?

Hannen er jævnt gullig, olivengrøn det meste af fjerdragten, med et sølvgråtskinnende

område på hoved og hals og en tydelig gul stribe langs vingekanten og mørke vingespidser og halespids.

Hunnen er mere farveløs, dog i gråliggrøn farvetone og med svagt tegnede længdestriber og også en gul vingekant.

Ingen af dem har dog gult næb

Her en hun

- se linket HER

Og her en han

- se linket HER

Jeg ved ikke hvilken fugl du har set, om det er en fejlfarvet grønirisk eller noget helt andet, men jeg synes ikke der er mange, om nogen, fugle der kan forveksles med grønirisk.

Besvar | Kommentér

Ivan Jensen

Svaraktivitet:

(1)
#6 Svar postet d. 22-11-18 kl. 23:17. Emne: Ligner grønirisk - men med hvid vingestribe
Der er heller ikke megen farve at observere ,på korte grå november dage...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator