Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Hvilken cikade ? (Læst 189 gange) Postet d. 22-11-18 kl. 23:47
Fundet i dag på sand i en klit ved Asserbo Strand. Tegningen på hoved og pronotum kunne ligne Arocephalus longiceps, men resten er mere tvivlsomt. Længde omkring 4 mm.

Vh. Ole

Hvilken cikade ? (Fundet i dag på sand i en klit ved Asserbo Strand. Tegningen på hoved og pronotum kunne ligne Arocep)
Foto: Ole Martin. Asserbo Strand 22-11-2018
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3038)
#1 Svar postet d. 25-11-18 kl. 19:13. Emne: Hvilken cikade ?
Hej Ole

En Psammotettix.

Slægten er rimeligt besværlig med pt 10 temmelig ens arter, kun én skiller sig umiddelbart ud ved at være så kontrastrigt tegnet som dit dyr her: poecilus.

Den lever på Bjerg-Rørhvene (og måske også andre Rørhvener) i klitter og hedeagtige biotoper, så det understøtter vel også bestemmelsen.

Normalt (men hvad er normalt længere?) ses den ikke senere end første del af oktober.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 26-11-18 kl. 17:22. Emne: Hvilken cikade ?
Tak Ulrik.

Der er åbenbart ikke andre observationer, så nu kommer den i galleriet.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3038)
#3 Svar postet d. 26-11-18 kl. 19:15. Emne: Hvilken cikade ?
Ja Ole, det er ikke en art med mange fund her fra landet. Faktisk er dette kun anden fund jeg kender til, det første helt tilbage fra 1922.

Arten er udbredt men lokal i Nordtyskland med en del spredte isolerede fund, mest i indlandsklitter med meget åbent sand. Fra Sverige kender jeg en 10 - 12 fund, de allerfleste fra det sidste tiår.

Min bestemmelse af dit kræ her er selvfølgelig med det forbehold, at jeg kun har det ene foto at gå ud fra, allehelst ville jeg jo gerne have en han under luppen .

Alternativt kunne det være en usædvanligt mørk P. sabulicola - den lever også på Rørgræs og findes bla i kystklitter også i NEZ. Men den har altså ikke disse brede hvide felter omkring årerne i vingerne, det er netop karakteristik for poecilus.

Hvis du en anden gang falder over sådanne dyr, må du meget gerne fange et par hanner, så jeg kan se nærmere på dem - og jeg komme helt sikkert selv forbi området til næste sommer

Mvh Ulrik

P.s. og nu har jeg rettet så den står med rødt her på F&N.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 27-11-18 kl. 08:45. Emne: Hvilken cikade ?
Tak for din uddybende kommentar. Jeg vil naturligvis også se efter den lille cikade, og håbe på at du selv vil genfinde den.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(3038)
#5 Svar postet d. 29-11-18 kl. 16:20. Emne: Hvilken cikade ?
Hej Ole

Denne her har naget mig lidt, poecilus er ikke en art jeg har set selv.

Så jeg har lige vist dit billede til Herbert Nickel i Göttingen og han afviser poecilus, der er for lidt hvidt i vingetegningen.

Han forslår i stedet alienus hvis længden på de 4 mm holder. Herbert skriver: "alienus is always over 3,9 mm".

Jeg har godt nok aldrig set en så mørk alienus - men det har Herbert

Beklager meget min fejlbestemmelse - Psammotettixbestemmelser uden genitaltjek er altså noget usikkert.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 29-11-18 kl. 17:21. Emne: Hvilken cikade ?
Hej Ulrik.

Fint og tak ! Jeg har rettet. Der var jo heller ingen foto af denne art i galleriet.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator