Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Sterndorff
Fasankok? (Læst 921 gange) Postet d. 26-11-18 kl. 10:59
Den ligner ikke de andre kokke i Frijsenborgskovene.

Hedder den noget specielt?

Fasankok? (Den ligner ikke de andre kokke i Frijsenborgskovene.
Hedder den noget specielt?)
Bent Sterndorff har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Carsten Skejø

Svaraktivitet:

(49)
#1 Svar postet d. 26-11-18 kl. 11:51. Emne: Fasankok?
Hej Bent

Det må være en såkaldt grøn fasan, hvilket er en fasan, som har en fejl i arveegenskaberne vedr. farver. Der er noget om, at den grønne fasan stammer fra England, og at den grønne fasan på et eller andet tidspunkt er udsat i DK.

Mvh. Carsten Skejø

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(686)
#2 Svar postet d. 26-11-18 kl. 12:21. Emne: Fasankok?
Det er ikke en "ren" grøn fasan, for sådan en har ikke hvid halsring, hvilket man kan se antydning af her.

Men det ligner noget blandingsværk med den almindelige jagtfasan.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#3 Svar postet d. 26-11-18 kl. 12:51. Emne: Fasankok?
Den her er faktisk tættere på en grøn fasan, end de fleste af de melanistiske alm. fasaner, men det er en blanding - sansynligvis af en rigtig grøn fasan (de bliver faktisk både sat ud og holdt som prydfugle) og en de almindeligt udsatte (der i dag ofte har en brunlig overgump). De melanistiske fasaner plejer at være mere "rene" melanistiske.

Det er rigtigt, at man begyndte at avle målrettet på denne farvevariant, da genet for den er vigende.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Munck

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 27-11-18 kl. 21:01. Emne: Fasankok?
Er det så en ægte grøn?

Fasankok? (Er det så en ægte grøn?)
Foto: Jørgen Munck
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(686)
#5 Svar postet d. 27-11-18 kl. 21:08. Emne: Fasankok?
Grøn fasan, Phasanius versicolor, ser sådan ud: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#6 Svar postet d. 28-11-18 kl. 21:42. Emne: Fasankok?
Nemlig, den japanske, ægte grønne, som er en VÆSENTLIGT mindre, mere korthalet art med lyst blågrå overgump og vingedækfjer, findes ikke i naturen (udsættes heller ikke), men bliver selvfølgelig holdt i volierer af fugleholdere rundt om i landet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#7 Svar postet d. 29-11-18 kl. 18:35. Emne: Fasankok?
Du gør dig ingen forestillinger om, hvad der bliver udsat Hvor du har det fra med, at den skulle være væsentlig mindre, ved jeg ikke, da størrelsesforskellen er i småtingsafdelingen, og der er et betydeligt overlap mellem versicolor og colchicus med en gennesnitslænge på hhv. 81,5 og 90 cm for hanernes vedkommende ligesom vægtforskellen er lille. Netop versicolor har været krydset med colchicus mongolicus i Polen med henblik på at undersøge vækst og vægt i forhold til colchcus - og ja der bliver importeret anseelige mængder af fasaner fra Polen hvert år

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#8 Svar postet d. 30-11-18 kl. 21:49. Emne: Fasankok?
Niels, heldigvis må jeg korrigere dig, for det er jo dejligt, at jeg kan bidrage til at øge din i forvejen enorme viden om alle verdens fuglearter

Min oplysning om at Japans nationalfugl, Japansk Fasan, P. versicolor, er VÆSENTLIGT mindre end de grønne blandingsfasaner, eller melanistiske fasaner der nedlægges/udsættes her i landet er aldeles korrekt.

Har købt ægte versicolor fra en fugleholder, og blev slået over dens ringe størrelse.

Jeg havde kun 10 mm glasøjne da jeg skulle montere den, og den så HELT FORKERT ud med så store øjne (skulle blot have haft 9mm).

Jeg anslår, at en kok af versicolor er en smule MINDRE end en høne af colchicus, og også verdens bedste fuglebog støtter mig i min realistiske bedømmelse af størrelsforskellen

Handbook of Birds of the World angiver således maximumvægten af de arters kokke til henholdsvis 1990 og 1400 gram.

Hønernes ditto er 1453 og 970 gram.

Altså en ret MARKANT forskel, ikke sandt?

I mine 37 år som konservator har jeg vel set op mod 5000 døde fasaner skudt her i landet.

Ved vildtparader, i Kødbyen, hos vildthandlere og ca 400 indleveret i min forretning.

Ingensinde har jeg set en ægte versicolor, som den på Eva´s link:

Lille, korthalet, og med lyst blågrå forvinge og overgump.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(927)
#9 Svar postet d. 01-12-18 kl. 17:29. Emne: Fasankok?
Jo, Peter, det er altid rart at blive klogere, men der er bestemt masser af "almindelige fasanhaner", der ikke vejer mere end 1,4 kg. Maksimumvægte er et noget usikkert sammenligningsgrundlag. Gennemsnitsvægte er bedre. Du skriver selv, at den er mere korthalet. Det er i følge, det jeg ved, korrekt, at halen er nogle få cm kortere i gennemsnit, men forskellen i gennemsnitslængde er mindre end ti cm.

Versicolor længde ca. 81,5cm

Colchicus 75 - 89 cm

Versicolor vægt haner 900-1400 g

Colchicus 770 - 1990

Kilde: Handbook of the Birds of the World.

Nu er der jo det ved det, at de udsatte fasaner, som bliver nedlagt herhjemme, efterhånden er et miks af alt muligt.

Den brunlige ovedrgump på fuglen i tråden her skyldes formodentlig, at der er mongol i den.

Versicolor er kleinere bygget og flyver derfor bedre end mange af de gumpetunge, indavlede fasaner, der udsættes, og det er sikkert derfor, man i Polen har forsøgt sig med at krydse versicolor ind - for at få bedre flyvende fugle.

Den versicolor, du har fået, kan jo have været en meget lille hane - og der er jo alm. fasanhøner af nogle satmmer, der bliver meget store - op dtil 1,5 kg - større end haner andre steder. Ordnede tyve haner den anden dag, og ingen af dem vejede mere end 1,2.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator