Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Arne Kiis
Muteret enhjørning? (Læst 396 gange) Postet d. 30-11-18 kl. 11:10
En svartbag med "noget" der stikker ud fra struben - fra Hanstholm forleden. "Noget" ser ud til at være keratiniseret og fuglen ser ud til at være i god stand og helse, så skaden er velsagtens gammel. Fuglen hakkede i og åd af en død torskefisk i et net på kajen.

Er det tungen? Hvad kan der være sket?

Tak!

/A

Muteret enhjørning? (En svartbag med "noget" der stikker ud fra struben - fra Hanstholm forleden. "Noget" ser ud til at v)
Arne Kiis har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Arne Kiis
#1 Kommentar postet d. 30-11-18 kl. 11:11. Emne: Muteret enhjørning?
2

Muteret enhjørning? (2)
Besvar | Kommentér

Arne Kiis
#2 Kommentar postet d. 30-11-18 kl. 11:11. Emne: Muteret enhjørning?
3

Muteret enhjørning? (3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#3 Svar postet d. 30-11-18 kl. 11:26. Emne: Muteret enhjørning?
Det ligner tungen, som efter at struben har fået en flænge er kommet til stikke ud af hullet under næbbet, og derefter har været umulig for fuglen at trække tilbage pga den V-formede tungebasis, som har virket som modhage.

At tungen så ved udtørring er kommet til at se så uappetitlig ud, er nok ganske plausibelt.

Tungens brug (at hjælpe med nedsvælgning af føde), er så gået tabt, og derfor interesant at fuglen tilsyneladende stadig kan indtage tilstrækkelig føde til at overleve, ihvertfald på kortere sigt.

Dette er dog kun hvad jeg anser for mest sandsynligt, og jeg er selvfølgelig åben overfor andre teorier.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#4 Svar postet d. 30-11-18 kl. 11:43. Emne: Muteret enhjørning?
Disclaimer:

Følgende er helt irrelevant for tråden, stop derfor gerne videre læsning:

Tak Arne, for de fremragende fotos af Svartbageøjne.

Har flere gange måttet affinde mig med at blive bedømt af inkompetente kolleger til konservatorkonkurrencer, og mindes da jeg engang i firserne fik et kendt glasøjnefirma til at lave nogle brilliante glasøjne til netop adult Svatbag.

Jeg deltog så i Skandinavisk mesterskab med en nydelig opstilling med han og hun af Svartbag plus dununger.

En fugleukyndig dommer mente ikke at Svartbageøjne adskilte sig fra Sølvmågeøjne, som er ensfarvet hvidgule.

Points blev fratrukket, og jeg mistede nogle få, men væsentlige points, således at jeg havnede på andenpladsen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Kiis
#5 Kommentar postet d. 30-11-18 kl. 11:52. Emne: Muteret enhjørning?
Hej Peter, tak, ja shit happens som de siger, du sender bare en bestilling på hvor mange øjne du skal bruge De er ikke så svære at skaffe på havnen i Hanstholm

/A

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5811)
#6 Svar postet d. 30-11-18 kl. 12:38. Emne: Muteret enhjørning?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator