Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Carlsen
Ved at være slut for i år for Lille Frostmåler (Læst 137 gange) Postet d. 06-12-18 kl. 16:20
Blot et par observationer for de, som det måtte interessere.

Det vedhæftede søjlediagram er mine optællinger af O. brumata fra min have i Lyngby dette efterår (til og med i går). Det ligner næsten til forveksling den procentvise fordeling pr. uge i indberetningerne af samme her til fugleognatur.dk. Så det ser på alle måder ud til at være slut for i år.

Hunner og parringer ser dog ud til at slutte før de sidste hanner takker af?

Alle hunner, jeg har fundet - både i haven og andre steder - har været i parring. De er svære at finde ellers! Til gengæld nemme at finde selv på afstand, når de er i parring. Gå efter hanner, der sidder med hovedet nedad De "løse" hanner orienterer sig med hovedet op og i parring sidder de altid (?) med hovedet ned, mens hunnen har hovedet opad. Parringshøjden synes at være ca. 1 meter.

Ved at være slut for i år for Lille Frostmåler (Blot et par observationer for de, som det måtte interessere.

Det vedhæftede søjlediagram er mine )
Foto: O. brumata, villahave i Lyngby, 2018.
Klik på billedet for original størrelse (946 x 550)
Kommentér

Michael Carlsen
#1 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 16:22. Emne: Ved at være slut for i år for Lille Frostmåler
I pandelampeskær ses hannens lyse vingeundersider tydeligt vinkelret på stammen. Kigger han ned - så kig efter hunnen.

Ved at være slut for i år for Lille Frostmåler (I pandelampeskær ses hannens lyse vingeundersider tydeligt vinkelret på stammen. Kigger han ned - så)
Michael Carlsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 16:28. Emne: Ved at være slut for i år for Lille Frostmåler

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator