Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Susanne Nielsen
Hvilket dyr/plante i flint? (Læst 186 gange) Postet d. 06-12-18 kl. 16:53
Fra NØ-Fynsk strand. Er det mon en sølilje dennegang?

Mvh. Susanne

Hvilket dyr/plante i flint? (Fra NØ-Fynsk strand. Er det mon en sølilje dennegang? :-) 
Mvh. Susanne)
Susanne Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#1 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 22:28. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
- overflade af et søpindsvin?? - et bud. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 12:49. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
Hej Lis! Søpindsvin havde jeg ikke lige fået øje på! Men i flint er jo (næsten) alting muligt, med stumper og stykker af knuste og omvæltede ting. Jeg kan bare ikke få den bue i midten til at passe med et søpindsvin? Hvor skulle den sidde på grisen?

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#3 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 13:13. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
Hej Susanne - svært at sige uden at have stenen i hånden - altså hvorfor der er den fordybning i midten, så mit bud var bare et bud, og jeg er ikke ekspert på fossiler, men jeg ved at nogle dyr i søpindsvinefamilien har asymmetriske underside. Jeg har lige googlet - søpindsvin - underside, og der kom den her frem: - se linket HER

Søpindsvin vises i bøger som regel fra siden, men

Palle Gravesen har i sin bog: Værd at vide om forsteninger et billede, hvor et søpindsvin er vist fra undersiden. Hvis du har bogen er det s. 67.

Den han har vist er Brissopneustus.

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#4 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 13:24. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
- hov, syns jeg skrev et langt svar. Gad vidst, hvor det er blevet af? Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#5 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 13:25. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
- nå, det hang bare lidt i cyberspace. Der hænger en del. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#6 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 18:45. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
Hej Lis, tak for svaret! Ja, der foregår ting i cyberspace for tiden..? Jeg har i al fald sære småproblemer med forskelligt elektronik/forbindelser. Jeg har desværre ikke bogen, er på ret bar bund hvad angår ting, der ikke ligner enten søpindsvin eller vættelys. Har i stedet kikket net, først med en søgning på søpindsvin + mad for at se hvordan dyret egentlig er skruet sammen indeni. Fint nok, der lærte jeg da også noget, bl.a. om hvad det præcist er, man spiser... Fandt en videnskabelig tegning, noget der hed "ampullae", skulle være vandtransport-system, der ligger op ad skallen indeni. Det synes jeg også det kunne ligne, men må hellere se at finde den bog, du nævner!

Lader lige denne stå lidt, håber det er ok, der kunne jo dukke mere op..?

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#7 Kommentar postet d. 08-12-18 kl. 18:53. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
Hej Susanne. Interessant, hvis der kan komme en god forklaring på dit fund.

Hvis du er interesseret i forsteninger kan jeg da anbefale dig at starte med at låne Palle Gravesens bog på biblioteket.

Den hedder Palle Gravesen: Værd at vide om forsteninger. Høst og Søn. 1989.

Der er fine tegninger og beskrivelser. Måske kan den også findes som brugt bog.

Palle Gravesen har for nyligt fået udgive en bog om fossiler i hele Norden. Den har jeg endnu ikke set.

Alt til din orientering. Mhv Lis

Besvar | Kommentér

Susanne Nielsen
#8 Kommentar postet d. 09-12-18 kl. 11:59. Emne: Hvilket dyr/plante i flint?
Hej Lis, tak for bogtips - og Brissopneustus - som jeg overså i første omgang fordi jeg straks gik ind på linket. Der er da vist noget dér? Så nu er jeg gået i gang med at slibe det hvide af bagsiden af den ret flade sten med sandpapir. Temmelig umuligt (i al fald langsommeligt) men det ville jo bare være SÅ spændende at finde flere spor, der kunne pege i samme retning...

Mvh. Susanne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator