Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. december 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karenmarie Simonsen
Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ? (Læst 321 gange) Postet d. 06-12-18 kl. 20:34
Denne “Jule”klokke er på NaturbasenID i dag bedømt som Liden Klokke - men der er rejst tvivl om det i stedet er Smalbladet Klokke.

Kan et par supplerende “lommelygtefotos” fra i aften være med til at afgøre sagen?

Hilsen Karenmarie

Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ? (Denne “Jule”klokke er på NaturbasenID  i dag bedømt som Liden Klokke  - men der er rejst tvivl om de)
Karenmarie Simonsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#1 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 20:34. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
-

Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ? (-)
Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#2 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 20:35. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
-

Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ? (-)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#3 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 22:16. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
- for mig ligner det slet ikke Liden Klokke, hvis det er Campanula rotundifolia vi har med at gøre. Er der oplysning om voksested - blomstringstidspunkt og anden nyttig information? Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#4 Kommentar postet d. 06-12-18 kl. 22:37. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
Tak for svar Lis

Beklager manglende info - men foto er fra i dag 6/12 - 2018 på Sydmors - tidspunktet i sig selv usædvanligt - fundstedet er fjordnært græsområde -

Håber det kan hjælpe?

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#5 Kommentar postet d. 07-12-18 kl. 07:31. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
- selv tak - men jeg syns den er lidt svær. Det tætte løv synes jeg IKKE taler for Blå-K ligesom de ret store næsten oprette blomster.

Mig bekendt kræver Smalbladet K. kalk i jorden. Når jeg ser den plejer jeg bl.a. at se på plantens bladrande. De har sådan nogle fine lange rundagtige buer. Jeg har googlet "Campanula persicifolia leaves" og der kom et link frem fra en svensk hjemmeside, hvor man kan ane de bladrande. Beklager - det er svært både at beskrive og at se på billedet på linket. - se linket HER

Vi håber der er en mere skrap blomsterkender, der kan give svaret.

For øvrigt et helt usædvanligt blomstringstidspunkt, men der er mange blomster, der i år har kastet sig ud i usædvanlig blomstring som kompensation for den tørre sommer.

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 07-12-18 kl. 07:33. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
- så fandt jeg lige et bedre billede - her er et link, der viser de bladrande, jeg fabler om. - se linket HER

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Kjeld Forsom

Svaraktivitet:

(1671)
#7 Svar postet d. 07-12-18 kl. 07:53. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
Jeg tror ikke det er en "vildtype" nærmere en haveflygtning af Smalbladet Klokke og de findes i mange former.

hilsen kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#8 Kommentar postet d. 07-12-18 kl. 09:01. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
- den er jeg med på. Det forklarer det tætte løv, som også er noget tættere end jeg husker den "vilde" Smalbladet K. Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2568)
#9 Svar postet d. 07-12-18 kl. 12:08. Emne: Liden- eller Smalbladet Klokke - - - - ?
enig i nok "haveform" af Smalbladet Klokke

en af de arter, hvor det efterhånden er umuligt at se skoven for bare træer - dvs. at skelne rester af den hjemmehørende bestand fra, hvad der har spredt sig via dyrkning

det sidste vilde fynske ex. af Smalbladet Klokke skal være set i slutningen af forrige årtusinde på "Fyns Møns Klint" ved Holckenhavn S f. Nyborg ...?

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator