Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. marts 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Ole Roland Therkildsen
Lasergeværer mod skarv (Læst 1343 gange) Postet d. 07-03-03 kl. 22:39
Københavns Kommune har netop fået Skov- og Naturstyrelsens velsignelse til at skræmme fuglene i Sortedams Sø væk med lasergeværer.

Kilde: MetroXpress via Berlingske Tidende. - se linket HER

Kommentér

Thomas Eske Holm
#1 postet d. 08-03-03 kl. 10:44. Emne: Lasergeværer mod skarv
Sagen er startet af Else Relster på Helgesensgade. Hun har udsigt til fugleøen og bryder sig ikke om at se på skarverne som hun mener skræmmer hejrene væk og på sigt vil ødelægge træerne. Hun har også lavet en hjemmeside om sagen: - se linket HER hvor hun forklarer at skarven ødelægger ting som glæder mennesket.

Jeg mener det er et problem at man af æstetiske grunde begynder at skræmme dyr væk. Det er svært at se hvor grænsen går for noget så subjektivt. Biologisk kan man argumentere for det modsatte, nemlig at søerne har godt af skarvens tilstedeværelse, da den ved at spise af søens skidtfiskebestand har en rensende effekt.

Kommentér

Dennis Langholz
#2 postet d. 09-03-03 kl. 08:01. Emne: Lasergeværer mod skarv
Hvad man da ikke finder på for at skræmme den stakkels skarv. Da jeg boede i Kolding drog jeg mange gange ud til Kidholmene om foråret for at se de ynglene skarver, måger m.m. For hvert år der gik kunne jeg godt se at der gik flere træer til, men det var faktisk en fordel. Den ene ø blev faktisk mere ynglevenlig for de andre fugle som måger og Gæs.

Disse fugle fik simpelthen flere unger på vingerne. Det samme kan man jo se ved den store skarvkoloni på Brændegårds søen på fyn. Skov og naturstyrelsen er godt nok dobbelt moralske når med den ene hånd udrydder, skræmmer skarven og med den anden hånd selv skriver, på de anbragte oplysningstavler og med selvsyn kan se, hvad skarven har gjort ved brændegårdsøen og for de andre fugle.

Jeg tror faktisk at det fra naturens side er meningen med skarvens efterladenskaber at de skal fjerne bevoksningen for så at hjælpe andre fugle. På kidholmenes anden ø fjernede de alle nye skarvreder for at redde nogle småbladet lind. Sådan hed det men jeg fandt faktisk senere ud af de gjorde for at bl.a at redde ternekolonien. Ternekolonien er ikke truet af skarverne men den tiltagende bevoksning!.

Kommentér

Nis Rattenborg
#3 postet d. 13-03-03 kl. 23:31. Emne: Lasergeværer mod skarv
Selvom jeg her i det sydfynske ofte oplever folks had til skarver og menneskets selvgivne ret til at være dommere over naturen undrer det mig alligevel at bymennesker - og her ovenikøbet en kvinde - der får naturen ind i byen kan nære det samme had. Skarven og den unaturligt store bestand den har i disse år er nu engang kun naturens forsøg på at genoprette den ubalance vi som mennesker har skabt i vore farvande.

Skarven kompenserer simpelthen bare for den mangel på store rovfisk - primært torsk der er skabt af overfiskeri og forurenede kystfarvande - at den også kan æde konkurrenterne medens de er små, forlænger bare processen for overfiskeriet stopper ikke og vi forurener stadig vore farvande, det skaber en unaturligt stor bestand af »skidtfisk« som ulk, ålekvabbe, ising etc., - det er skadeligt for fiskebestandene og det er perfekt skarvmad !

Så hende kvinden bør nok finde sig en anden udsigt for vi kan som mennesker i vores enfold ikke drømme om at rette vores fejl mod naturen - det må den selv klare medens vi jager den for det !

Kommentér

Thomas Eske Holm
#4 postet d. 18-03-03 kl. 11:02. Emne: Lasergeværer mod skarv
Afstemningen med ordlyden "Skal skarverne ved Sortedams Sø fjernes" her på birdwatch.dk gav følgende resultat:

Nej: 68,5 %

Ja: 22,5 %

Ved ikke: 9%

Afgivne stemmer var 89

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator