Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Astronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
God begynder-kikkert - til astronomi? (Læst 1534 gange) Postet d. 14-12-18 kl. 21:18
Hej

Jeg søger råd og tips til køb af en "rimelig god" begynder astronomi-kikkert til en teenager, der ønsker sig en "stjernekikkert".

Investeringsbudgettet er også på "begynder-plan" - 1.000-1.500 kroner har jeg forestillet mig.

Jeg har set lidt på nettet og fundet denne - se linket HER

- der umiddelbart ser interessant ud.

Hvad siger I garvede stjernekiggere - hvor får man mest "value for money" på begynder-planet og inden for den udstukne pris-ramme?

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 16-12-18 kl. 17:04. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Det ser meget fornuftigt ud. Der er ikke mange andre muligheder for at få noget der faktisk dur med et så beskedent budget. En ting man skal være opmærksom på er, at man skal have et 100% stabilt bord eller lignende at stille sådan en mini-dobson på. Den mindste rystelse gør skopet nærmest ubrugeligt.

Lidt generel rådgivning om køb af det første teleskop: - se linket HER

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#2 Kommentar postet d. 16-12-18 kl. 18:59. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Hej Ole

Tak for vurdering og svar og godt råd

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(4)
#3 Svar postet d. 16-12-18 kl. 20:43. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Det lille Meade teleskop,er nok godt til prisen.Meade har lavet masser af gode teleskoper.

Der dog ingen tvivl om,at sådan et teleskop,hurtigt bliver for lille,hvis interessen er fanget Man bliver skuffet,hvis man ikke har kendskab til den meget begrænsede ydeevne.

Omvendt kan man jo også have for øje,at hvis interessen virkelig er stor,kan man få meget teleskop,for forholdsvis små penge. De er blevet virkelig billige i forhold til for ret få år siden.

Mvh Sv.O.

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 16-12-18 kl. 22:02. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Hej Svend Ove

Tak for dit svar.

Hvor langt skal man gå (økonomisk) for at dit udsagn om at "få meget teleskop, for forholdsvis små penge" vil gå i opfyldelse?.

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen

Svaraktivitet:

(4)
#5 Svar postet d. 16-12-18 kl. 22:35. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Det er jo et rigtig godt spørgsmål,for hvad forventer man af et amatørteleskop? Jeg har ikke den store erfaring med spejlteleskoper,men vil mene at 150mm åbning er det mindste man får lidt ud af.

For et linseteleskop (refraktor)mener jeg at 100mm åbning er en god start. Prisen for omtalte størrelser,ligger vel fra ca. 4000 kr. Det er også vigtigt at man har en ordentlig montering, (stativet) sådan at man har en fin styring,gerne en der kan sættes motor på,eller allerbedst hvis den er computerstyret.

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 18-12-18 kl. 12:51. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Hvis man går med på det med mindst 150mm apertur for et spejlteleskop, så har selv samme forhandler Kikkert-Teleskophuset en 6" Bresser bord-dobson i samme konstruktion som den lille Meade til en absolut fornuftig pris (- se linket HER). Den har parabolsk hovedspejl og ser kvalitetsmæssigt umiddelbart helt tilforladelig ud.

Budgettet er det dobbelte (og man kan få en billig 2-linset akromatisk 102mm refraktor på en billig - og nok lidt underdimensioneret - ækvatorialmontering til næsten samme pris - se linket HER); men hvis det første og vigtigste bud er mest mulig apertur for pengene, så er der ikke megen tvivl om valget. Der medfølger tubusringe og en standard dovetail skinne til Bresser´en, så den kan opgraderes med en ækvatorialmontering senere – det er et ret smart træk! Og det kan man ikke uden videre med Meade skopet. Som også er væsentligt mindre.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#7 Kommentar postet d. 18-12-18 kl. 13:05. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Faktisk er den mindre 5" udgave af Bresset-teleskopet (- se linket HER) nok et lidt bedre køb en Meade teleskopet alene på grund af muligheden for opgradering med en ækvatorialmontering; men man betaler også 400 kr mere, og generelt er der god sammenhæng mellem priserne og hvad man får for pengene for lige de her begynder-teleskoper.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#8 Kommentar postet d. 18-12-18 kl. 22:20. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Hej Svend Ove, Hej Ole

Tak for yderligere svar og kommentarer

Det perspektiverer den kommende beslutning, at det måske "kan betale sig" at gå et lille skridt op i den økonomiske ramme...

Det overvejes fortsat....

Men mange tak for velkvalificerede og -kvalificerende ord!

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 15-01-19 kl. 19:20. Emne: God begynder-kikkert - til astronomi?
Hej, jeg kom ved et tilfælde forbi tråden her, jeg ser ellers mest på plantetrådene …. Jeg håber trådholderen har fundet et godt teleskop før Juleaften

Jeg har selv pt. 4 teleskoper – en 350/70 (brændvidde(apertur) linsekikkert (også kaldet en refraktor), en 750/105 mm semi-apokromatisk refraktor, en 1000/200 mm Dobsonian og en 2032/200 mm Schmidt-Cassegrain. Den lille refraktor var mit første teleskop og sikkert det, som jeg sammenlangt har brugt flest timer på at kigge i. Selvfølgelig kan man ikke se det samme som i de større instrumenter, men for en engageret begynder er der såmænd nok at gå i gang med, selv med et lille instrument som Meade Lightbridge 450/114 – eller det foreslåede alternativ, Bresser ”Messier” 650/130.

De små dobsonians ser ud til at den stå i en solid montering, der dog kræver et solidt underlag – fx et tungt havebord, men det er vel også til at skaffe. Bundspejlet er parabolsk, hvilket er vigtigt for at kunne tegne skarpt i det meste af synsfeltet. Der er ingen motorer, så man skal selv skubbe kikkertrøret en smule for at fastholde himmellegemerne i synsfeltet – men det lærer man ganske hurtigt. Og man skal også selv finde de objekter, man gerne vil se, og heri ligger nok den største udfordring. På dyrere, computerstyrede teleskoper indtaster man bare et navn eller et katalognummer på en håndholdt styreenhed, så finder teleskopet selv objektet!

I et gammeldags teleskop er det et helt projekt at finde noget som helst andet end månen og de klareste planeter! På den anden side er det også på den måde, at man for alvor bliver fortrolig med stjernehimlen.

Begynd med objekterne i Messier´s katalog: De kan alle sammen ses i den lille Meade Lightbridge, selv der selvfølge ikke er farver og detaljer som på fotos fra Hubble-teleskopet. Prøv allerførst Orion-tågen (M42) og Andromeda-galaksen (M31), så er du godt på vej. De findes relativt let vha. et stjerneprogram (fx det gratis Stellarium) og lidt planlægning. Afsæt en aftens tid til de to objekter. Prøv også M45 ”Syvstjernen”, den er meget nem at finde, da den kan ses med det blotte øje, og den ser vildt godt ud i et lille teleskop.

Go’ fornøjelse, FinnR

PS: Angiveligt er kikkertrøret på den lille Meade Lightbridge sat fast i monteringen med en Vixen Dovetail-skinne, og på Bresser’en sidder det simpelthen i ringe, der kan åbnes. Det skulle således være muligt at flytte kikkertrøret over i fx et motoriseret stativ med eller uden ”GoTo”-computer, hvis man bliver træt af selv at skubbe og lede ….

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator