Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Skriver
bogfinke banker på ruden (Læst 1940 gange) Postet d. 16-05-08 kl. 19:30
Vi har en bogfinkehan, der banker på ruden ind til os. Vi bor i et hus på landet, og de fleste gange er den fløjet mod ruderne i stueetagen, men også nogle gange mod ruden på første sal. Den flyver mod ruden med næbbet (eller er det kløerne?), - det giver et klik - lander så på jorden og flyver op igen og gør det igen. Den gør det 4-5 gange i træk, så det er ikke et uheld. Der er ikke fluer eller andre insekter at se på ruden. Den gjorde det hyppigt – flere gange om dagen - i april måned, men nu er det aftaget noget og sker måske kun et par gange om ugen. Hvorfor gør den det?

bogfinke banker på ruden (Vi har en bogfinkehan, der banker på ruden ind til os. Vi bor i et hus på landet, og de fleste gange)
Foto: Hanne Skriver
Kommentér

Jakob Espersen
#1 postet d. 16-05-08 kl. 19:46. Emne: bogfinke banker på ruden
Jeg tror bogfinken ser en rival i ruden (spejlbillede) og derfor angriber den.

Hjemme hos mig prøver skovspurvene dog at fange de fluer og bier, som er indenfor ruderne, så det er også en mulighed.

Venligst

Jakob

Kommentér

Hanne Skriver
#2 postet d. 16-05-08 kl. 20:00. Emne: bogfinke banker på ruden
Det med spejlbilledet kan vist ikke passe, da den flyver op nede fra jorden, hvorfra den ikke kan se sig selv, men tak for budet.

Kommentér

Frank Andersen
#3 postet d. 18-05-08 kl. 12:42. Emne: bogfinke banker på ruden
Jeg kan ikke give dig et svar, men sige at vi er har oplevet det samme med en bogfinke hun.

vh Frank

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator