Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvor tæt kan musvitter have reder? (Læst 7665 gange) Postet d. 18-05-08 kl. 09:51
På havehegnet, der danner skel mellem nabohaven og vor indkørsel, har vi opsat 3 fuglekasser. I kasse B yngler et par blåmejser, og i den nærmeste kasse M har et musvitpar meget travlt med at fodre unger nu. Men i den yderste kasse M er der også aktivitet af musvitter. Vi har dog ikke været i stand til at fastslå, om det er fuglene fra første kasse, der bruger den som reserve, eller om det er et andet par, der skal til at yngle. Kan det overhovedet tænkes, at to par kan yngle så tæt på hinanden (ca. 3,5 m)?

Iøvrigt er et solsortepar netop gået i gang med at bygge rede ved S i den grønne busk i forgrunden. Og lige bag ved det sted, hvor fotografen stod for at tage dette billede, er et grøniriskpar i fuld gang med redebyggeri i et vedbend-buskads - lige op ad hoveddøren.

Hvor tæt kan musvitter have reder? (På havehegnet, der danner skel mellem nabohaven og vor indkørsel, har vi opsat 3 fuglekasser. I kass)
Foto: Gerner Jensen
Kommentér

Kevin Clausen
#1 postet d. 19-05-08 kl. 14:54. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
Hej Gerner!

På min gamle folkeskole kan jeg huske at vi havde tre redekasser beboet af musvitter i det samme træ. Så det burde vel i det mindste være muligt at der er tale om to forskellige par i kasserne.

Mvh. Kevin.

Kommentér

Gerner Jensen
#2 postet d. 19-05-08 kl. 15:22. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
Hej Kevin,

Tak for oplysningen, der overrasker mig noget.

Det ser ud til, at solsorten nok har opgivet redebyggeriet i den pågældende busk, men blåmejserne og det ene musvitpar har meget travlt med fodring af unger, og grønirisken arbejder stadig på byggeriet.

Gerner

Kommentér

Gerner Jensen
#3 postet d. 19-05-08 kl. 15:52. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
Rettelse:

På de godt 25 min, der er gået, siden jeg skrev ovennævnte, er solsorten fløjet ind med redemateriale mindst 10-15 gange, men inden da, havde vi ikke set den siden i går.

Kommentér

lars mogensen
#4 postet d. 22-05-08 kl. 06:28. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
I min have, som er ca. 40x15 m, og hvor huset på knap 70 m2 også findes, har jeg 3 par musvitter med unger pt., samt 1 par blåmejser, ligeledes med unger. Altså ialt 4 par ynglende mejser med unger samtidig, alle med en afstand på ca. 12-15 m imellem sig.

Kommentér

Jens Lund Hansen
#5 postet d. 22-05-08 kl. 07:22. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
Ja, man kan godt blive overrasket over mængden af ynglefugle og mangfoldigheden. Jeg har lavet omkring 15 fuglekasser, der alle er beboede. I nogle af mejsekasserne flytter der skovspurve ind efter mejserne har fået et kuld på benene. Så der kunne sikkert sættes endnu flere kasser op hos mig.

Vi skal måske huske, at "haven" er et menneskabt territorium, som fuglene er ligeglade med. De forskellige arter vil have et indviklet sæt af territorier, der overlapper hverandres på kryds og tværs og som går ind over nabohaverne.

Een af de vigtigste minimumsfaktorer er givetvis redekasser (for de fugle, der behøver sådan en). Hvis der ikke er redekasser (nok) i nærheden, så kan man se en imponerende tæthed.

Jeg lavede for omkring 15 år siden en fuglekasse, som jeg hængte op i min gamle mors villahave. Den eksisterer endnu, men har aldrig været beboet, selvom jeg har flyttet lidt rundt på den. Der er fuglekasser i alle de små haver omkring. Omvendt, herude på landet, med langt til naboer og fuglekasser ser det ud til, at der er kamp om fuglekasserne og man kan hænge mange op.

Jens

Kommentér

Gerner Jensen
#6 postet d. 22-05-08 kl. 08:31. Emne: Hvor tæt kan musvitter have reder?
Tak for jeres kommentarer. Her oplever vi også, at spurvene bruger mejsekasserne, men det er normalt tidligt på sæsonen. Spurvene går som regel i gang med yngleriet før mejserne, og når først de har sat sig på kassen, kommer mejserne ikke ind. Iøvrigt er aktiviteten ved den fjerneste kasse ikke særligt voldsom, så der er i hvert fald ikke unger endnu. Det er der i de 2 andre, men det varer ikke længe, før de kommer ud. De er begyndt at kigge ud af hullet.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator