Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Mørch
Illustration til kommentar til billefoto (Læst 335 gange) Postet d. 08-01-19 kl. 13:20
Kommentar til - se linket HER

Meget lysnet foto.

Mvh Frede

Illustration til kommentar til billefoto (Kommentar til https://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=743360

Meget lysnet foto.)
Frede Mørch har vedhæftet dette billede
Kommentér

Frede Mørch
#1 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 13:21. Emne: Illustration til kommentar til billefoto

Illustration til kommentar til billefoto ()
Frede Mørch har vedhæftet dette billede
Kommentér

Mathias Holm
#2 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 14:02. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Samme kommentar som til billedet i galleriet:

Det er ingen af delene. Det må være et indført dyr af slægten Semanotus, f.eks. bifasciatus:

- se linket HER

Eller laurasii:

- se linket HER

Antennerne passer ikke med Prydskivebuk, lårene er ikke pludselig udvidede og så er den generelt for mørk. Desuden er bagerste dækvingebånd lige og det forreste når ind til dækvingesømmen, ingen af delene er tilfældet hos Phymatodes

Mvh. Mathias

Kommentér

Karsten Thomsen
#3 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 14:59. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Haha, ja jeg kan godt se, at jeg var både for naiv og for uvidende, da jeg følte mig sikker på ID. Der var ikke andet på Kerbtier, der virkede til at have lignende lyde partier...

Kommentér

Thomas Holm
#4 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 15:43. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Forlad dig ikke udelukkende på Kerbtier,s billeder, Karsten.

Det kan godt bruges til at finde ud af slægt (som regel), men der er masser af arter, der mangler på sitet.

Mvh. Thomas

Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 16:17. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Jeg havde siddet og kigget nærmere på den i naturbasen, men svarede ikke da jeg ikke kunne nå frem til en dansk art. Semanotus ser rigtigt ud. Hvad er fundomstændighederne?

Mvh Brian

Kommentér

Ole Martin
#6 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 17:10. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Jeg har for flere dage siden spurgt observatøren om fundomstændigheder mm. uden at få svar. Jeg er enig i, at det må være en til DK indført art.

Vh. Ole

Kommentér

Jørn Misser
#7 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 19:08. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Jeg har også fulgt lidt med på sidelinien og har nu haft lidt tid til lidt undersøgelser af slægten Semanotus. Jeg har studeret billeder på Europæiske, Amerikanske og Russiske hjemmesider og været igennem billeder i min europæiske og kinesiske litteratur.

Ud fra det jeg har set er jeg enig med Mathias, at det enten er Semanotus laurasi eller S. bifasciatus men jeg mener ikke vi kan komme videre på det foreliggende grundlag. Hvis vi skal videre, skal der bedre billeder til eller dyret skal fremskaffes og undersøges og holdes op mod en nøgle eller artsbeskrivelser. Her kommer så problemerne.

For det første er den ene art asiatisk, den anden er vesteuropæisk og der findes sikkert ikke nøgler der dækker begge arter. For det andet viser det billedmateriale jeg har set at begge arter varierer en del i udseende og der er overlap i udseendet. Dertil kan der sagtens forekomme fejlbestemmelser af dyr afbilledet i litteraturen.

Når det er sagt, peger det smalle, hvide, bageste tværbånd og det forholdsvis mørke skulderparti på, at det er Semanotus bifasciatus men jeg vil ikke bestemme den sikkert uden at have set dyret, nøglet den eller set artsbeskrivelserne.

Jeg vil foretrække at den bliver obset som Semanotus sp.

De den allerede er indtastet som Rhagium bifasciatum kører jeg den gennem kvalitetssikringen og håber der at få nye oplysninger der kan afklare artsbestemmelsen.

VH

Jørn Misser

Kommentér

Ole Martin
#8 Kommentar postet d. 08-01-19 kl. 19:48. Emne: Illustration til kommentar til billefoto
Den ligner meget Seminotus bifasciatus. Hvis det skulle være denne art, er det ret interessant, da den mange steder betragtes som invasiv og skadelig på fyr. Den kan meget vel være kommet med træemballage fra Kina/Japan.

Håber det lykkes at få den bestemt til art.

Vh. Ole

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator