Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. januar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Morten Kofoed-Hansen
Enochrus fuscipennis eller bicolor? (Læst 98 gange) Postet d. 11-01-19 kl. 11:03
Denne hele 7 mm lange Enochrus er fundet i opskyl ved Fanefjord, Møn 5/1. De lange, helt lyse palper skulle som jeg læser det, føre til bicolor (der måske burde være lysere) eller fuscipennis, som jeg ikke har erfaring med. Hjælp ønskes.

med venlig hilsen

Morten

Enochrus fuscipennis eller bicolor? (Denne hele 7 mm lange Enochrus er fundet i opskyl ved Fanefjord, Møn 5/1. De lange, helt lyse palper)
Morten Kofoed-Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (712 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#1 Kommentar postet d. 11-01-19 kl. 11:04. Emne: Enochrus fuscipennis eller bicolor?
Kæbepalper

Enochrus fuscipennis eller bicolor? (Kæbepalper)
Klik på billedet for original størrelse (693 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 12-01-19 kl. 13:43. Emne: Enochrus fuscipennis eller bicolor?
Det var selvfølgelig noget værre vås. Fuscipennis har jo mørkspidsede palper, så her er vi i bicolor eller halophilus. Der var endnu med meget mørkt hoved, så mon ikke det hele er halophilus...den kan umuligt være så sjælden i indrefarvande.

mvh Morten

Enochrus fuscipennis eller bicolor? (Det var selvfølgelig noget værre vås. Fuscipennis har jo mørkspidsede palper, så her er vi i bicolor)
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1356)
#3 Svar postet d. 12-01-19 kl. 13:47. Emne: Enochrus fuscipennis eller bicolor?
Så vidt jeg vurderer farverne på hoved og pronotum, nøgler den ud som halophilus, der jo også har helt lyst kæbepalpeendeled. Egentlig vil jeg dog gerne ved lejlighed på ZM øve mig lidt mere i at fortolke de variationer af farvetegningen på hoved og pronotum, som nogle gange gør mig lidt usikker mht bicolor og de tre i fuscipennis-gruppen (fuscipenis, quadripunctatus og halophilus).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#4 Kommentar postet d. 12-01-19 kl. 16:52. Emne: Enochrus fuscipennis eller bicolor?
Tak, Mogens.

Godt at høre at du heller ikke synes det er så ligetil.

Kan genital-tjek hjælpe på sagerne mht Enochrus?

mvh Morten

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#5 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 08:42. Emne: Enochrus fuscipennis eller bicolor?
Angiveligt ikke, hvad angår de tre arter i fuscipennis-gruppen indbyrdes. Men jeg ved heller ikke, hvad der evt. er af forskel mellem bicolor og gruppen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator