Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. maj 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marie Glahn
Porella på sydvendt eg (Læst 135 gange) Postet d. 11-01-19 kl. 20:00
Hej.

Jeg fandt Porella platyphylla i Vallø slotspark syd for Køge i julen.Den voksede på stilk-eg.

Egen var gammel og kæmpestor. Desuden stod den solitært på en plæne. Sydsiden var helt overgroet med med Leucodon sciuriodes, Homalothecium sericeum og Porella platyphylla.

Jeg undrer mig meget over habitatet. Er det ikke et meget underligt voksested for Porella? Eller har andre også set den vokse på umiddelbart tørre, sure og solrige steder?

Mvh. Marie

Porella på sydvendt eg (Hej. 

Jeg fandt Porella platyphylla i Vallø slotspark syd for Køge i julen.Den voksede på stilk-e)
Marie Glahn har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#1 Kommentar postet d. 11-01-19 kl. 20:01. Emne: Porella på sydvendt eg
Den voksede i en plamage i størrelsesordenen 0,5-1m2

Porella på sydvendt eg (Den voksede i en plamage i størrelsesordenen 0,5-1m2)
Marie Glahn har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(660)
#2 Svar postet d. 11-01-19 kl. 21:02. Emne: Porella på sydvendt eg
Hej Marie,

Her ved Moesgård vokser P. playthyphylla i alt fald to steder nederst på træer langs de små veje, dels på ask, dels på bøg. Asken er også meget lysstillet, men har en anelse fodpose af buske. Disse vejtræer modtager støv og NOx´er fra trafikken, og har derfor ofte en rigere epifytflora end træer længere væk fra vejen. Træer i parker modtager tilsvarende næring fra græsplanen ved slåning, vintervedligeholdelse mm. I parken i Botanisk Have i Aarhus betyder det f.eks. at man kan finde Grimmia pulvinata som epifyt nederst på stammerne. Yderligere rapporterer en tysk undersøgelse at pH stiger nedefter i barken på træer, lavest for oven og højest nedefter. Derfor kan selv træer med sur bark have noget rigere epifytflora nederst, og træer med rig bark kan have surbarksflora i øverst. MVH Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marie Glahn
#3 Kommentar postet d. 11-01-19 kl. 21:26. Emne: Porella på sydvendt eg
Interessant, tak for den forklaring. Men porella-plamagen er den mørke plamage øverst på mit første billede, så den befandt sig i omkring 2 m højde.

Kan det være noget nedsivende fra/langs med træer lige der?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator