Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Svensson
Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Læst 1719 gange) Postet d. 13-01-19 kl. 16:28
Der er visse oplevelser der står frisk i hukommelsen. Nogle gange går alt bare op i en højer enhed, eller man føler et særligt kick, det er disse stunder der giver blod på tanden, og lyst til at lede videre derude.

Her kommer en rundtur i mine særlige øjeblikke.

Først Hvepsevågen her der sad midt på vejen ned til Hovvig. Har hverken før eller siden set arten på jorden. Det varede kun et øjeblik, inden den lettede, men hvilket et ! husbond var klar til skud, så der kom et foto på.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Der er visse oplevelser der står frisk i hukommelsen. Nogle gange går alt bare op i en højer enhed, )
Foto: 8. juni 2010
Klik på billedet for original størrelse (800 x 522)
Kommentér

Charlotte Svensson
#1 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 16:37. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Inden jeg selv fik en profil på siden her, læste jeg med på sidelinjen. Så Ole Martin fandt Overdrevsløber ved Jægerpris. Kunne læse at den ikke var helt almindelig. Kunne kende de røde led på antennerne, fra vores eget fotoarkiv. Læste et par gange i felthåndbogen, for at være helt sikker. Vovede pelsen og ringede til personen der var forfatter til artiklen. Morten DD Hansen. Han udviste en vild glæde på mine vegne, og ville gerne modtage foto og data. Det gav kicket til at oprette vores egen profil.

Tak for det.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Inden jeg selv fik en profil på siden her, læste jeg med på sidelinjen. Så Ole Martin fandt Overdrev)
Charlotte Svensson har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Charlotte Svensson
#2 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 16:44. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
På en kedlig og våd tur i Grønnehave skov, sås larven her. Blev kun til et hurtigt doko-skud. Efterfølgende fik den navn i forum. Kamuflagespinder !

Det eneste foto af larven her på siden. Øv, hvorfor gjorde vi ikke lidt mere ud af foto ?

Har hvert år på samme tid kigget nøje på alle Ege og Bøgetræer i skoven, men tror ikke at vi er så heldige at møde larven to gange. Håbet er lysegrønt, så kigger efter igen i år, hvem hved ?

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (På en kedlig og våd tur i Grønnehave skov, sås larven her. Blev kun til et hurtigt doko-skud. Efterf)
Foto: 8. August 2013
Klik på billedet for original størrelse (800 x 531)
Kommentér

Charlotte Svensson
#3 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 16:53. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Gåtur ved Korshage. I kikkert et stykke væk, ligger en Tejst. Første møde med arten. Da vi sniger os nærmere, bliver vi ovehalet af en kondiløber. Fuglen tager en runde over vandet, og lander længere væk. Så går vi forsigtigt imod fuglen, fra modsatte side af stranden kommer en hundelufter og jager den væk. Det er næsten ikke til at holde ud ! Beslutter os for at sætte os og vente. Yes, den kommer tilbage, og vi får foto i kassen. Nyder synet i lang tid, inden vi lister væk igen.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Gåtur ved Korshage. I kikkert et stykke væk, ligger en Tejst. Første møde med arten. Da vi sniger os)
Foto: 9. August 2010
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Kommentér

Charlotte Svensson
#4 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:02. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Iris er altid højt oppe. Ser arten på Slettemose og i Nakke skov. Denne dag møder vi en højt til vejrs i Nakke. Står og spejder op mod solen, for at følge den. Langsomt daler den på sin elegante måde, og ender med at sætte sig på mandens sko. Tør næsten ikke at trække vejret. Musestille rettes kameraet ned mod det flotte dyr ! Bagefter virker det næsten som en film på tv. Vi griner lidt, og jeg påpeger, at vi måske skal vaske skoene, så de ikke tiltrækker væsner med hang til ildelugtende ting.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Iris er altid højt oppe. Ser arten på Slettemose og i Nakke skov. Denne dag møder vi en højt til vej)
Foto: 7. Juli 2013
Kommentér

Charlotte Svensson
#5 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:06. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Skovfirben ses ofte, men ikke de sorte. Har læst at ca en procent i Danmark får denne særlige farve. Firkantet sagt er det 1 ud af 100, der bliver sorte. Her vores første, set på Hovvig.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Skovfirben ses ofte, men ikke de sorte. Har læst at ca en procent i Danmark får denne særlige farve.)
Foto: 20. august 2013
Kommentér

Charlotte Svensson
#6 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:12. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Efter lidt læsning i Fugle i felten, opdager jeg at Hvid Vipstjert kan fås i sortrygget udgave. Siger i joke til manden, at sådan en ville jeg godt møde. Ca en måned efter ser vi kalorius her. Står på en mark, på vej hjem fra Korshage. Wow, vildt heldigt. Den eneste til dato. Det kan betale sig at ønske !

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Efter lidt læsning i Fugle i felten, opdager jeg at Hvid Vipstjert kan fås i sortrygget udgave. Sige)
Foto: 5. maj 2012
Kommentér

Charlotte Svensson
#7 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:17. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
En varm og dejlig dag. På Slette Agre sidder der køllesværmer i parring overalt. Flere arter, og de fleste har fundet en makker der ligner dem selv. Et par steder er der gået kludder i systemet ! Spild af gode kræfter, tænker jeg. Det kommer der nok ikke små nye af !

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (En varm og dejlig dag. På Slette Agre sidder der køllesværmer i parring overalt. Flere arter, og de )
Foto: 3. juli 2012
Kommentér

Charlotte Svensson
#8 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:23. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Fra bilen ses denne herlige Ilder. På mark ved Langesø mose. Stopper bilen og sidder helt stille. Kan nyde synet længe. Ingen trafik eller andet der forstyrrer. Bagefter er vi lidt høje !

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Fra bilen ses denne herlige Ilder. På mark ved Langesø mose. Stopper bilen og sidder helt stille. Ka)
Foto: 28. April 2013
Kommentér

Charlotte Svensson
#9 Kommentar postet d. 13-01-19 kl. 17:33. Emne: Særlige stunder/fund med og i naturen !
Glassværmer er kun noget jeg har set i bøger. På jobbet i Rørvig Rødderne, kommer der høje lyde fra bakken med de gamle Poppeltræer et barneben i korte bukser, har fået besøg af disse to. Stor Glassværmer i parring. Først beroliges med at de ikke kan stikke, selv om de ligner hvepse. Så flyttes de forsigtigt over på en sandsi. De bliver siddene ca 30 min, inden de skilles og flyver. Det blev dagens samtale emne i børnehaven. Har ikke siden set glassværmer.

Særlige stunder/fund med og i naturen ! (Glassværmer er kun noget jeg har set i bøger. På jobbet i Rørvig Rødderne, kommer der høje lyde fra )
Foto: 23. Juni 2015
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator