Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Indberetning af indslæbte arter (Læst 463 gange) Postet d. 14-01-19 kl. 09:58
For et par dage siden fandt jeg en Helicoverpa armigera (Kriger Træk-Ugle) larve i et økologisk salathoved fra Spanien. Det fremgår af kommentarerne at omtrent alle fund i basen stammer fra importerede grøntsager.

Sidste år fandt jeg en Helcystogramma convolvuli (Sweet potato moth) larve på en Sød Kartoffel plante, dyrket fra økologiske knolde - ligeledes fra Spanien. I dette tilfælde klækkede jeg for sjov sommerfuglen.

Nogle af de indslæbte arter fra f.eks. importerede grøntsager og frugt, fuglefrø, potteplanter, træ eller for den sags skyld fra rejsekufferter/kasser kunne potentielt ende som naturaliserede arter. Enkelte med potentielle negative økologiske, sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser.

Det strider i øjeblikket mod retningslinierne (”Arter der indrapporteres skal leve vildt i Danmark”). at indberette f.eks. Kriger Træk-ugle, der er fundet i en pakke ærter eller et salathoved fra supermarkedet.

Ville det ikke være værdifuldt, hvis der var en ”indslæbte arter kategori” her på F&N? Det ville – på sigt- samle data om udbredelse, kilde, transportveje og eventuel spredningsdynamik i tilfælde af naturalisering.

Hvad mener andre?

Mvh. Jens

Indberetning af indslæbte arter (For et par dage siden fandt jeg en Helicoverpa armigera (Kriger Træk-Ugle) larve i et økologisk sala)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 469)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 14-01-19 kl. 10:17. Emne: Indberetning af indslæbte arter
Det er en fremragende strategi at markere arter som værende ført til landet med menneskets hjælp, netop for at skabe historikken, men ligefrem at samle dem i en kategori på F&N vil formentligt blot skabe en stor rodekasse uden taksonomisk sammenhæng.

Arten bør registreres under sit normale taksonomiske tilhørsforhold, og dér bør der så være mulighed for at redegøre om artens herkomst.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 14-01-19 kl. 10:24. Emne: Indberetning af indslæbte arter
... eller om det/de indberettede individs/individers herkomst. For det er vel det, vi taler om.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-01-19 kl. 22:22. Emne: Indberetning af indslæbte arter
Jeg er enig med dig i, at en ”Indslæbte arter”-kategori ville udgøre en taxonomisk rodeskuffe. På den anden side skulle det nok være muligt for fremtidige forskere at uddrage eventuelle interessante data efter behov.

I øjeblikket kan man (efter min opfattelse) ikke indberette indslæbte arter fordi de, per definition, ikke opfylder F&Ns retningslinie ”Arter der indrapporteres skal leve vildt i Danmark”.

Problemstillingen er altså, at indslæbte arter reelt ikke kan registreres før de evt. bliver naturaliserede.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator