Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Pedersen
Almindelig dyndflue? (Læst 84 gange) Postet d. 18-01-19 kl. 21:12
Det er umiddelbart det mest sandsynlige, men derfor er det jo ikke nødvendigvis også korrekt

Desværre er der flere kendetegn, som jeg ikke lige kan finde på mine billeder, men måske andre har bedre held.

Med Bent nøgle har jeg indsnævret feltet til Eristalis arbustorum, E. interrupta og E. similis. Den sdste er det næppe, og jag kan ikke lige adskille de to andre, da jeg ikke kan se vingemærket (måske fordi det er punktformet?), og jeg har ikke nogen billeder direkte forfra, så jeg tør ikke udtale mig om eventuel stribe i ansigtet.

Måske har jeg bare mistolket noget kendetegn, og malet mig op i et hjørne (det vil i så fald ikke være første gang )

Dyret blev set i Landbohøjskolens have den 1. juli 2018.

Venlig hilsen

Jan

Almindelig dyndflue? (Det er umiddelbart det mest sandsynlige, men derfor er det jo ikke nødvendigvis også korrekt :-S

)
Jan Pedersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 800)
Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#1 Kommentar postet d. 18-01-19 kl. 21:12. Emne: Almindelig dyndflue?
...

Almindelig dyndflue? (...)
Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#2 Kommentar postet d. 18-01-19 kl. 21:13. Emne: Almindelig dyndflue?
...

Almindelig dyndflue? (...)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(1437)
#3 Svar postet d. 19-01-19 kl. 09:24. Emne: Almindelig dyndflue?
Jeg ser vingemærket som ét, der toner ud mod vingespidsen, og ansigsstribe som højst meget tynd. Antennebørsten er langhåret, så for mig ser hun af arbustorum oplagt ud.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Pedersen
#4 Kommentar postet d. 19-01-19 kl. 20:14. Emne: Almindelig dyndflue?
Hej Karsten

Jeg har rodet lidt videre, og kan måske nu godt se "vingemærket" - ses midt på denne forstørrelse. Her ser jeg et vingemærke med en længde der er 2-3 gange bredden - og dermed ender jeg så også på arbustorum

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jan

Almindelig dyndflue? (Hej Karsten

Jeg har rodet lidt videre, og kan måske nu godt se "vingemærket" - ses midt på denne )
Klik på billedet for original størrelse (813 x 542)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator