Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Læst 273 gange) Postet d. 20-01-19 kl. 20:24
Denne lille snyltehveps er fra en bladprøve fra Porsemosen d.d. Kan den mon bestemmes til familie eller slægt ud fra disse (5) billeder?

Vh Poul

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Denne lille snyltehveps er fra en bladprøve fra Porsemosen d.d. Kan den mon bestemmes til familie el)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 20-01-19 kl. 20:25. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Billede 2

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Billede 2)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 20-01-19 kl. 20:26. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Billede 3

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Billede 3)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 20-01-19 kl. 20:26. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Billede 4

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Billede 4)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#4 Kommentar postet d. 20-01-19 kl. 20:27. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Billede 5

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Billede 5)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(51)
#5 Svar postet d. 21-01-19 kl. 10:32. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Pteromalidae, slægten Callitula - og da eksemplaret er vinget vil mit gæt være Callitula bicolor: - se linket HER

Jeg kan smide den på Hymenopterists Forum på dine vegne for en second opinion?

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#6 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 11:41. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Hmm, fandt lige en opdateret nøgle til slægten, hvor det nævnes, at arten C. ferrierei skal have først antennesegment kvadratisk - det er længere end bredt hos C. bicolor.

Har du dyret?

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Hmm, fandt lige en opdateret nøgle til slægten, hvor det nævnes, at arten C. ferrierei skal have før)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#7 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 12:41. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Hej Simon,

Tak for dine svar! Det lyder interessant med muligheden for C. ferrierei. Det kunne da godt se ud som om, leddet er nærmest kvadratisk, men jeg synes, det er svært at se forskel på de få billeder, jeg kan finde af de to arter...

Jeg har faktisk også lagt billederne på Hymenopterists Forum her til morgen, hvor jeg har fået et enkelt svar, der siger, at det ligner Callitula sp. Det fik mig også til at kigge på de to arter i slægten i DK og derved ud fra udelukkelsesmetoden formode, at det burde være C. bicolor.

Jeg har dyret endnu, hvis det kan hjælpe til at opklare arten

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#8 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 20:29. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Der var forresten et lidt større og mere ensfarvet dyr, der dog lignede en del. Det er vel ikke samme slægt?

Vh Poul

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Der var forresten et lidt større og mere ensfarvet dyr, der dog lignede en del. Det er vel ikke samm)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#9 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 20:30. Emne: Lille snyltehveps fra Porsemosen?
Et billede til:

Lille snyltehveps fra Porsemosen? (Et billede til:)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator