Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Andre dyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Thomas
Grøn og orange springhale (Læst 159 gange) Postet d. 21-01-19 kl. 22:45
De sneg sig med ind i udkanten af nogle andre billeder, så kvaliteten er ikke imponerende, men kan man alligevel komme disse ret så farvestrålende springhaler lidt nærmere. De er fundet i opskyld ved Havnsø. Er det nogle Isotomaer med ekstra knald på farverne?

Grøn og orange springhale (De sneg sig med ind i udkanten af nogle andre billeder, så kvaliteten er ikke imponerende, men kan m)
Lars Thomas har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 22:45. Emne: Grøn og orange springhale
Her

Grøn og orange springhale (Her)
Klik på billedet for original størrelse (646 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#2 Kommentar postet d. 21-01-19 kl. 22:46. Emne: Grøn og orange springhale
Og her

Grøn og orange springhale (Og her)
Klik på billedet for original størrelse (748 x 551)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(151)
#3 Svar postet d. 22-01-19 kl. 00:09. Emne: Grøn og orange springhale
Hej Lars,

Det er rigtignok Isotomaer (flere forskellige individer, har jeg indtryk af?). Og så (øjensynlig ensfarvet) stærktgrønne, som de er, finder jeg det meget vanskeligt at forestille mig, at der skulle være tale om andet end Isotoma viridis.

MEN - Arne Fjellberg taler meget stærkt for, at de tre Isotoma-arter I. viridis, I. anglicana og I. caerulea faktisk kan "snyde" med nogenlunde ens udseende, og at den eneste sikre artsbestemmelse af viridis går via nogle uhyre små detaljer ved roden af springgaflen. Ifølge dette kan dine farverige dyr ikke blive til mere end Isotoma sp.

Jeg er selvsagt ikke kvalificeret til at gå imod Arnes konklusioner, selv om jeg egentlig ikke ved, om ovennævnte regel gælder i alle tilfælde uden undtagelse (altså også i tilfælde af udseendemæssigt tilsyneladende ekstremt entydige dyr). Hvis du ikke bryder dig om "Isotoma sp.", må du prøve at spørge Arne, evt. sende ham belæg, hvis du har.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(73)
#4 Svar postet d. 31-01-19 kl. 22:39. Emne: Grøn og orange springhale
Det var en litt uvanlig farge - med den gulbrune ventralsiden og grønne dorsalsiden. Men en Isotoma må det i alle fall være. Men hvilen av de tre aktuelle artene det er, - det våger jeg ikke å si!

-arne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#5 Kommentar postet d. 31-01-19 kl. 22:48. Emne: Grøn og orange springhale
Jeg lader dem være som Isotoma sp. Tak for det.

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(73)
#6 Svar postet d. 11-02-19 kl. 18:23. Emne: Grøn og orange springhale
I prøven fra Havnsø som Lars har sendt meg (Hypogastrura sahlbergi) var det noen få av denne grønnlige Isotoma. De er alle I. caerulea, lett kjennelig på mikroskopiske karakterer, men som ellers kan forveksles med arten viridis.

Den rødgule fargen på bena ser ut til å forsvinne i sprit. Når det gjelder arten anglicana tror jeg at den alltid er rødlig/blålig i fargen. Store viridis blir også ganske mørke, brunlige. Jeg har aldri gått systematisk til verks når det gjelder fargen

på disse artene (siden mikroskopiske karakterer er sikrere), men har inntrykk av at forskjellene kommer best fram på halvstore individer.

-arne.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#7 Kommentar postet d. 11-02-19 kl. 20:23. Emne: Grøn og orange springhale
Mange tak. Det er præcis de individer, som ses på billederne, jeg har sendt til dig.

Besvar | Kommentér

Arne Fjellberg

Svaraktivitet:

(73)
#8 Svar postet d. 12-02-19 kl. 09:51. Emne: Grøn og orange springhale
- og her er et individ slik den ser ut i sprit.

Grøn og orange springhale (- og her er et individ slik den ser ut i sprit.)
Arne Fjellberg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (906 x 594)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#9 Kommentar postet d. 12-02-19 kl. 22:24. Emne: Grøn og orange springhale
Meget fint! Mange tak.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator