Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Arboridia Sp... (Læst 183 gange) Postet d. 25-01-19 kl. 11:40
En af de småcikader, der jævnligt dukker op fra bladprøver om vinteren, er de her små, irriterende Arboridia sp. Nu har jeg i løbet af ugen både fundet nogle i Porsemosen og hjemme i Ledøje, men når jeg kigger nærmere på dem, er det altid hunner, der jo ikke kan bestemmes.

Er det altid - eller fortrinsvis - hunner, der overvintrer? I så fald vil jeg vente med at tjekke dem til om sommeren - hvis jeg ellers er så heldig at finde nogle igen.

Vh Poul

Arboridia Sp... (En af de småcikader, der jævnligt dukker op fra bladprøver om vinteren, er de her små, irriterende A)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(2979)
#1 Svar postet d. 25-01-19 kl. 17:43. Emne: Arboridia Sp...
Hej Poul

Hos mange af de arter der overvintrer som imago, er det fortrinsvis hunner man møder. De er allerede parret inden vinter og er klar til æglægning til foråret. Men enkelte hanner klarer dog tit helt eller delvis vinteren, så du skal ikke helt opgive at finde en

Mit indtryk er, at hannerne ikke er så gode til at få fyldt fedtdepoterne i tide, de har sikkert mere travlt med at jagte damer

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 05-02-19 kl. 17:48. Emne: Arboridia Sp...
Hej Ulrik,

Det anede mig nok, at (i hvert fald han-)cikader ikke er så forskellige fra mere varmblodige væsener Tak for svaret!

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 10-10-19 kl. 10:11. Emne: Arboridia Sp...
Hej Ulrik,

Jeg fandt nogle hanner i Porsemosen i går. Må jeg sende dem til dig?

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(2979)
#4 Svar postet d. 11-10-19 kl. 09:59. Emne: Arboridia Sp...
Du sender bare Poul

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 11-10-19 kl. 10:31. Emne: Arboridia Sp...
Tak, Ulrik!

Jeg kan ikke lige finde en label til røret, men der skal stå "Porsemosen 9/10-19"...

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Ulrik Hasle Nielsen

Svaraktivitet:

(2979)
#6 Svar postet d. 17-10-19 kl. 16:32. Emne: Arboridia Sp...
Hej Poul

Så har jeg fået set på de 3 tilsendte hanner og de tilhører arten parvula - så ikke nogen ny art dennegang

I røret var der jo også en Muellerianella, som jeg går udfra er den du spørger til her - se linket HER - jeg svarer i denne tråd lige om lidt.

Mvh Ulrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#7 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 17:33. Emne: Arboridia Sp...
Hej Ulrik,

Mange tak fordi du kiggede på dem! Det er i hvert fald rart at få artsnavn på dem

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator