Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Solsortelyd (Læst 276 gange) Postet d. 26-01-19 kl. 09:38
Hej forum

Vore solsorte er efterhånden ret tamme efter at vi har fodret dem gennem en del år. Jeg lægger ofte mærke til et kort blødt fløjt når jeg fodrer dem, eller kommer ud med maden. Jeg går ud fra at det er et velkendt fænomen, har I noget bud på hvornår solsortene bruger det? (jeg har ingen optagelse af det, men går ud fra at det er meget almindeligt).

Torbjørn

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#1 Svar postet d. 26-01-19 kl. 13:21. Emne: Solsortelyd
Du må få en optagelse, så vi ved hvilken af artens mange vokale ytringer der er tale om.

Lyt evt selv til XenoCanto, og find den relevante stemme....

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 29-01-19 kl. 06:41. Emne: Solsortelyd
Tak Sune, jeg har lavet en videooptagelse af en solsort med den omtalte lyd, men den er for stor. Jeg kan evt forsøge at sende den til dig, har du en mailadresse jeg kan bruge?

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 29-01-19 kl. 08:43. Emne: Solsortelyd
Videosekvensen er sendt

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#4 Svar postet d. 29-01-19 kl. 10:06. Emne: Solsortelyd
Tak, kaldet du efterlyser betydningen af, er det der normalt bruges til at advare mod farlige pattedyr, såsom kat, ræv, mår osv.

Måske er der en kat i nærheden, som Solsorten kan se oppe fra busken, men du måske ikke kan?

Når det drejer sig fugleprædatorer (rovfugle, ugler og kragefugle), har arten et helt anderledes, skingert, og højlydt advarselskald, eller snarere advarselsskrig, som bliver ytret i lange, vedholdende serier.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 29-01-19 kl. 10:16. Emne: Solsortelyd
Tak for ulejligheden Sune, jeg bildte mig ind at det var "taknemmelighed". Jeg mener godt at kende et par af dens advarselslyde, dette forekom mig at være mere blødt, jeg tror ikke det har noget med katte at gøre her, det lyder hver gang jeg kommer ud med skålen; men uden nogen former for indsigt i emnet kan jeg ikke andet end at acceptere din forklaring

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator