Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mogens Bohl Pedersen
Farvevariation hos mejser - musvitter (Læst 333 gange) Postet d. 30-01-19 kl. 13:49
Jeg har nu set en mejse som jeg vil kalde en mørk Musvit med kraftige sorte bånd. Dog skal det siges at den ser lidt pjusket ud i fjerdragten selv om den er meget aktiv ved fodertårnet. Er der nogen i dette forum der kender til farvevariationer hos mejsegruppen? Jeg har vedhæftet to billeder af den et sammen med en Blåmejse og et med en Musvit.

mvh

Mogens Bohl P.-

Farvevariation hos mejser - musvitter (Jeg har nu set en mejse som jeg vil kalde en mørk Musvit med kraftige sorte bånd. Dog skal det siges)
Mogens Bohl Pedersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Mogens Bohl Pedersen
#1 Kommentar postet d. 30-01-19 kl. 13:52. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Billede 2 af mørk Musvit sammen med Musvit

Farvevariation hos mejser - musvitter (Billede 2 af mørk Musvit sammen med Musvit)
Foto: Mørk "Musvit" (tv) sammen med Musvit (th)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(698)
#2 Svar postet d. 30-01-19 kl. 14:14. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Jeg oplever i hvert fald en vis farvevariation i fjerdragten på de musvitter der kommer i min have, men det er mest noget med, at f.eks bryststriben og bugen er bredere og mere sort end på andre fugle.

Den musvit du viser, ligner noget med sygdom eller fejl i fjerdragten og er vist det man kalder melanistisk, når der er for meget farvestof/pigment så fjerdragten er generelt mørkere end normalt.

I modsætning til leucisme hvor fugle mangler pigment og derfor er enten hvide, partiel hvide eller meget bleg i farverne.

Som sidebemærkning kan nævnes, at jeg engang havde en musvit i haven hvor ryg- og sidefjer var betydeligt længere end normalt, den kan ses i linket her

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#3 Kommentar postet d. 30-01-19 kl. 14:17. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Det er rigtigt at farven virker lidt anderledes, men det ser for mig ud som om, der er noget i udu med fjerdragten. Den er ikke velholdt og noget af det mørke på siderne er muligvis kig til mørkere dun under dækfjerene.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(2708)
#4 Svar postet d. 30-01-19 kl. 14:46. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Ja, generelt er den mørkere en den anden Musvit, men de mørke striber i de gule felter skyldes som Michel skriver, at fjerene ikke dækker de underliggende mørke dun, måske fordi de er våde efter et nyligt bad.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Bohl Pedersen
#5 Kommentar postet d. 30-01-19 kl. 15:07. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Hej Eva, Michael og Henrik,

Tak for jeres svar, jeg lurede på om den også var sløj pga det pjuskede udseende.

mvh

Mogens Bohl P.-

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#6 Kommentar postet d. 30-01-19 kl. 15:48. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Den kan sagtens være sløj. I min erfaring er den personlige hygiejne noget af dét, der ryger ned på meget lavt blus, når man er syg - også hos fugle

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#7 Svar postet d. 30-01-19 kl. 17:47. Emne: Farvevariation hos mejser - musvitter
Denne fugl ser ikke sløj ud. Den fouragerer livligt med stram fjerdragt, og virker ikke sygdomsramt.

Michael (og andre) har vurderet den korrekt, og jeg kan tilføje at det ser ud om den er fedtet. Altså at den har badet i salatolie, eller smeltet smør

Efter grundig affedtning/vask, tror jeg ikke den vil være en pind mørkere end normen. Melanisme er uhyre sjældendt, og når der gættes herpå, viser det sig ofte at være fysisk tilsmudsning, "fjerbid" eller kraftigt slid.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator