Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Stauning
Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura? (Læst 173 gange) Postet d. 05-02-19 kl. 22:44
Denne ser ud til at være plantet. Den er som de foregående fotograferet på Fuerteventura i januar 2009. Men hvad er det egentlig? Jeg har har ikke selv noget bud.

DBH Ole

Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura? (Denne ser ud til at være plantet. Den er som de foregående fotograferet på Fuerteventura i januar 20)
Foto: ©2009 Ole Stauning
Klik på billedet for original størrelse (666 x 888)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 05-02-19 kl. 22:45. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Blomster og gamle "punkterede" frugter. Som jeg husker det var de friske frugter opblæste.

Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura? (Blomster og gamle "punkterede" frugter. Som jeg husker det var de friske frugter opblæste.)
Klik på billedet for original størrelse (1360 x 1020)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#2 Kommentar postet d. 05-02-19 kl. 22:46. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Blomsterne tættere på.

Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura? (Blomsterne tættere på.)
Klik på billedet for original størrelse (1050 x 1400)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(62)
#3 Svar postet d. 06-02-19 kl. 00:06. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Hej Ole

Jeg har set den i Israel for mange år siden - og navnet var langt væk

Men også set for nylig i en park på Tenerife - Calotropis procera - Svalerodfamilien - Asclepiadaceae.

Eller der omkring - der kan jo være nogle lignende arter.

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(19)
#4 Svar postet d. 06-02-19 kl. 03:01. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Enig med Bent (C. procera). Meget almindelig i de tørre egne af Afrika hvor jeg har arbejdet (Sudan og Somalia), men også ret almindelig i Nepal´s Terrai områder.

Iøvrigt en af værtsplanterne for den Afrikanske Monark, D. chrysippus.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#5 Kommentar postet d. 06-02-19 kl. 10:30. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Aha! Interessant.

Jeg har stået på tæer og rakt kameraet så højt op som jeg kunne nå for at få "nærbilledet" af blomsterne. Hvis de havde været mere udsprungne eller jeg havde kunnet komme tættere på, havde jeg måske gennemskuet familien...

Tak for hjælpen med bestemmelsen og for de supplerende oplysninger til jer begge.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 06-02-19 kl. 10:47. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Faktisk ser man her - hvis man vil - at frugten består af to halvdele.

DBH Ole

Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura? (Faktisk ser man her - hvis man vil - at frugten består af to halvdele.

DBH Ole)
Foto: © 2010 Ole Stauning
Klik på billedet for original størrelse (900 x 1200)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 06-02-19 kl. 10:53. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
I Israel kaldes den Sodomaæble p.gr.a. de mange frøhår på frøene, som gør frugten rigtig tør, og som selvfølgelig henviser til legenden om Lot og hans hustru.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#8 Kommentar postet d. 06-02-19 kl. 10:59. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Tak Ole BL. Det er jo en ganske spændende plante

DBH Ole S

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#9 Kommentar postet d. 06-02-19 kl. 11:01. Emne: Hvilken "prydbusk" fra Fuerteventura?
Og den har været her før: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator