Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Jensen
Stikling-formering (Læst 1012 gange) Postet d. 07-02-19 kl. 14:21
Jeg har en masse forskellige forsøg i spil for tiden, og det seneste er afklippede grene af en mirabelle fra et stort træ i nærheden. Jeg har klippet i lidt forskellige størrelser og potter for at afprøve (se billede) - er der nogen, der kan fortælle, om det burde kunne lade sig gøre på denne måde med nye skud, hvor der er intakte knopper på?

Stikling-formering (Jeg har en masse forskellige forsøg i spil for tiden, og det seneste er afklippede grene af en mirab)
Rasmus Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(19)
#1 Svar postet d. 07-02-19 kl. 15:21. Emne: Stikling-formering
Hej Rasmus

Det korte svar: Man kan godt lave stiklingsformering på Prunus-arter, men IKKE på den måde du har gjort det.

Det længere svar:

o Stiklingerne laves i perioden, hvor træet er dormant (oktober til januar). De store knopper viser at du er for sent ude.

o Stiklingerne klippes af unge/yngre grene i stykker, der er omkring 20 cm lange og 1-2 cm tykke. Husk at holde regnskab med hvad der er hhv. top- og rodende på de afklippede stykker. Rodenden klippes/afskæres lige under en knop og topstykket afskæres omkring 2 -3 cm over en knop.

o Rodenderne dyppes i roddanner (hormon) der fås på nettet eller i en planteskole. Man kan også lave et udtræk af pilebark fra unge grene som roddanner.

o Stiklingerne sættes i steril jord med omkring 5-8 cm over jorden og dækkes med hvidt plastic med huller (f.eks. en bærepose fra supermarkedet). Plastic tages af når blade springer ud og der er dannet rødder.

o Står et sted med omkring 18 graders varme og holdes konstant fugtigt.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#2 Kommentar postet d. 07-02-19 kl. 15:34. Emne: Stikling-formering
Min erfaring er, at Prunus er meget svære at få rod på. Både som vinter stiklinger og sommer stiklinger.

Mvh. Jørgen

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 07-02-19 kl. 15:57. Emne: Stikling-formering

Enig! Succesraten er formentlig ikke stor. Men stiklingsformering af den truede art Prunus africana er dog en almindelig anvendt metode i bevaringsarbejdet for denne art.

Man kan kompensere for lavt udbytte ved at lave mange stiklinger.

Formering med rodskud er en mere sikker metode, når det drejer sig om Mirabelle.(rodskud fra podede prunusarter kan naturligvis kun bruges som grundstammer)

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator