Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Lystmose
Musvåge fanger krage (Læst 753 gange) Postet d. 07-02-19 kl. 20:03
Kan en musvåge fange en stor fugl i flugten?

Jeg skulle ud og fodre nogle herreløse katte, og idet jeg drejede op ad markvejen mod foderpladsen, fangede bilkameraet en musvåge, der netop havde fanget en stor, sort fugl.

Jeg ved at der er nogle ravne i området, hvor filmen blev optaget, men kan det være en ravn, den har taget i flugten?

Lidt senere så jeg musvågen sidder ca. 5 meter fra vejen med sit bytte.

Jeg kunne ikke se den fangede fugls krop, men kun en stor, sort klump i græsset, og da jeg stoppede bilen for at stå ud og tage et foto, tog musvågen flugten, men huskede dog at tage sit måltid med sig. Jeg nåede ikke at se ret meget af den fangede fugl udover en sort krop og en stor vinge med sorte fjer, fordi musvågen fløj om bag nogle buske og forsvandt ud af syne.

- se linket HER

Jeg har kørt videoen igennem billed for billed, især den del, hvor bilen drejer til venstre, men ingen af fuglene optræder nogen steder før de dukker op i højre side af billedet.

Derfor er fuglen enten fanget mens den har befundet sig på jorden (syg? skadet?) eller også har musvågen fanget den i flugten.

At den fangede fugl stadig var levende, ses ved at musvågen på et tidspunkt har besvær med at fastholde den.

Men altså: Kan en musvåge fange en fugl i flugten?

Filmet i Skrydstrup ved Vojens d. 7. februar 2019.

Besvar | Kommentér

Steen Lystmose
#1 Kommentar postet d. 07-02-19 kl. 20:05. Emne: Musvåge fanger krage
OVerskriften blev forkert.

Der skulle stået "kragelignende fugl".

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(313)
#2 Svar postet d. 07-02-19 kl. 20:22. Emne: Musvåge fanger krage
Hej

Det er ikke en ravn, den har taget. En ravn er lige så stor som en musvåge; ifølge fugle i felten faktisk en tand større.

Så det må have været en krage eller en allike.

Jeg tvivler på at en musvåge ville kunne fange en fugl i flugten. Men måske har den overrasket den mens den sad på jorden.

Men det er usædvanligt for en musvåge at være fuglefænger. Er du sikker på at det var en musvåge og ikke en duehøg?

Rovfuglen er ret grålig på oversiden. Det vil passe godt på duehøg. Og duehøgen ville have kunnet fanget den i flugten. En duehøg hun er større end en musvåge.

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Lystmose
#3 Kommentar postet d. 07-02-19 kl. 20:30. Emne: Musvåge fanger krage
Du har ret, Uffe.

Efter at have set på fotos af duehøg og sammenlignet dem med det, jeg så på jorden ved buskene, er jeg kommet til den konklusion at det må have været en duehøg.

Jeg tror at den har fanget den sorte fugl i flugten, for lige der, hvor de kommer ind i billedet, kommer duehøgen faktisk skråt oppefra, og retter op inden den rammer jorden.

Hvis den har fanget den sorte fugl lige inden de kom ind i billedet, kan jeg også få det til at passe med at den ikke fik ordentligt fat første gang, hvorfor den fangede fugl kæmper for at komme fri.

Tak for hurtigt svar.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(698)
#4 Svar postet d. 07-02-19 kl. 20:33. Emne: Musvåge fanger krage
Jeg tror ikke på en musvåge kan tage en kragelignende fugl.

Men en død eller skadet fugl kunne den muligvis finde på at gå i kast med.

Jeg synes faktisk heller ikke umiddelbart, at rovfuglen ligner en musvåge. Vingerne er for spidse og alt for hurtige vingeslag.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5931)
#5 Svar postet d. 07-02-19 kl. 21:24. Emne: Musvåge fanger krage
Ingen tvivl om adult Duehøg her.

Byttet er sværere at bestemme, men selv en Duehøg han kan bære en Krage/Råge.

Fin optagelse på trods af omstændighederne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(957)
#6 Svar postet d. 08-02-19 kl. 09:06. Emne: Musvåge fanger krage
Jeg har svært ved at se rovfuglen som en duehøg (ikke at det sagtens kan være), men prøv lige at sætte afspilningen ned på en fjerdedel Peter, og så fortæl mig, om du stadig er overbevist om, at det er en duehøg. Ved den hastighed ser det for mig mere ud som en fjeldvåge. Vingerne virker alt for lange i forhold til at skulle være en duehøg, ligesom de sorte håndsvingfjerspidser heller ikke rigtig passer - synes jeg. HUsk også at vinklen er skråt bagfra eller bagfra.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(299)
#7 Svar postet d. 08-02-19 kl. 09:19. Emne: Musvåge fanger krage
Jeg har set flere gange set musvåger slå meget levende udseende lokkekrager og -duer på jorden, men det er nok sjældent de fanger dem i luften.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(698)
#8 Svar postet d. 08-02-19 kl. 09:57. Emne: Musvåge fanger krage
Niels nævner fjeldvåge, det synes jeg så slet ikke.

Men jeg har også prøvet at se filmen i 1/4 hastighed, det vidste jeg ikke man kunne

Og jeg holder stadig fast i det ikke er en musvåge.

Faktisk vil jeg mene fuglen er en rørhøg, det passer med de lange, slanke vinger og de sorte fingre, den lange hale o.s.v..

Og jo, der er faktisk rørhøge der overvintrer unde milde vejrforhold

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(486)
#9 Svar postet d. 08-02-19 kl. 10:23. Emne: Musvåge fanger krage
Hvordan afspiller man filmen langsomt ?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator