Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2019

Musvåge fanger krage

Kan en musvåge fange en stor fugl i flugten?

Jeg skulle ud og fodre nogle herreløse katte, og idet jeg drejede op ad markvejen mod foderpladsen, fangede bilkameraet en musvåge, der netop havde fanget en stor, sort fugl.

Jeg ved at der er nogle ravne i området, hvor filmen blev optaget, men kan det være en ravn, den har taget i flugten?

Lidt senere så jeg musvågen sidder ca. 5 meter fra vejen med sit bytte.

Jeg kunne ikke se den fangede fugls krop, men kun en stor, sort klump i græsset, og da jeg stoppede bilen for at stå ud og tage et foto, tog musvågen flugten, men huskede dog at tage sit måltid med sig. Jeg nåede ikke at se ret meget af den fangede fugl udover en sort krop og en stor vinge med sorte fjer, fordi musvågen fløj om bag nogle buske og forsvandt ud af syne.

youtu.be/IMEMokOdzbA

Jeg har kørt videoen igennem billed for billed, især den del, hvor bilen drejer til venstre, men ingen af fuglene optræder nogen steder før de dukker op i højre side af billedet.

Derfor er fuglen enten fanget mens den har befundet sig på jorden (syg? skadet?) eller også har musvågen fanget den i flugten.

At den fangede fugl stadig var levende, ses ved at musvågen på et tidspunkt har besvær med at fastholde den.

Men altså: Kan en musvåge fange en fugl i flugten?

Filmet i Skrydstrup ved Vojens d. 7. februar 2019.


De senest indberettede arter i Naturbasen: