Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Wolle Badura
Tajga/tundra sædgås (Læst 408 gange) Postet d. 10-02-19 kl. 22:13
Hej

Er jeg så heldig at det vedhæftede er en tajga- og en tundra sædgås ved siden af hinanden.

I går ved Lille Vildmose.

På forhånd tak.

/Wolle

Tajga/tundra sædgås (Hej
Er jeg så heldig at det vedhæftede er en tajga- og en tundra sædgås ved siden af hinanden.

I)
Wolle Badura har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5940)
#1 Svar postet d. 11-02-19 kl. 01:37. Emne: Tajga/tundra sædgås
Jeg ser dem som Kortnæbbet Gås.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Wolle Badura
#2 Kommentar postet d. 11-02-19 kl. 14:08. Emne: Tajga/tundra sædgås
Tak.

Jeg prøver at se om jeg kan spore halsringen.

Opdatere indlægget, hvis det lykkes.

/Wolle

Besvar | Kommentér

Wolle Badura
#3 Kommentar postet d. 11-02-19 kl. 14:26. Emne: Tajga/tundra sædgås
Nå, skulle have tjekket min mailboks færdig.

Har fået svar fra ringmærkningscentralen. Den med halsmærkningen er en tajga.

- se linket HER

/Wolle

Besvar | Kommentér

Wolle Badura
#4 Kommentar postet d. 11-02-19 kl. 15:23. Emne: Tajga/tundra sædgås
Linket kræver vist login, så hvis man ikke er oprettet på geese.org, kan man ikke se det.

Den er fra 2015. Ringmærket 21/11-2015 i Lille Vildmose, en hun.

Opholder sig i Skaraborgs län og Västerbotton i Sverige om sommeren og er i Viborg og lille Vildmose om vinteren. Der er en 80 indberetninger af den gennem årene. Rimelig dokumenteret fugl.

Detaljer:

Ringing data for Taiga Beangoose KJP Neckband Blue.

Code: Neckband Blue : KJP, Legrings (Coloured) : WA72, Legring (Metal only) : DKC-2K-2159 Bean Goose, Ringingdate: 21.11.2015 Sex: F Age: J, Ringlocation: Lille Vildmose, Jylland

/Wolle

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen

Svaraktivitet:

(339)
#5 Svar postet d. 11-02-19 kl. 15:41. Emne: Tajga/tundra sædgås
Hej.

Kortnæbbet tror jeg ikke det er. Der er masser af Sædgæs i Lille Vildmose p.t. (har i timevis trawlet igennem dem fredag og søndag) og har ikke set en eneste kortnæbbet (det udelukker selvfølgelige ikke et par stykker ). Generelt var det nu - det noget grå vejr til trods - meget tydeligt med orange ben/fødder overalt. Langt hovedparten af sædgæssene var tajga. I tillæg var der en god del grågæs og et mindre antal bramgæs.

Jeg tør ikke vurdere tajga/tundra på dit foto.

Vh Søren

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(5940)
#6 Svar postet d. 11-02-19 kl. 16:10. Emne: Tajga/tundra sædgås
Ja, jeg var for hurtig igår. Det må være Sædgæs.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Mikkel Lausten

Svaraktivitet:

(137)
#7 Svar postet d. 11-02-19 kl. 19:36. Emne: Tajga/tundra sædgås
Her første del med mærknings data.

Tajga/tundra sædgås (Her første del med mærknings data.)
Mikkel Lausten har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(960)
#8 Svar postet d. 12-02-19 kl. 13:22. Emne: Tajga/tundra sædgås
Wolle - ser først tråden nu - så derfor det sene svar. Det er taigagæs begge to. Det er kun den halsmærkede, der har nogle "tundratræk", og når den er bestemt som taiga under mærkningen, så er det er jo afgjort, men, som jeg har nævnt tidligere, så er der en hel del sædgæs, der ikke kan bestemmes med sikkerhed. Svenskerne har sendt hoveder af skudte gæs ind, og en stor procentdel af dem kan ikke bestemmes med sikkerhed.

En anden ting i øvrigt, der også taler for taiga, er, at den population, der trækker til Nordjylland fra Skandivanien, generelt er taigagæs. Tundraen er dog begyndt at yngle længere ned i skovområderne - den er endog fundet ynglende i det sydlige Norge!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Wolle Badura
#9 Kommentar postet d. 12-02-19 kl. 17:32. Emne: Tajga/tundra sædgås
Tak for al infoen.

Da jeg stod i Lille Vildmose og så sædgåseflokkene synes jeg det virkede tydeligere at der var forskel på nogen af dem end da jeg kom hjem og så fotoene. I felten synes jeg at man kunne fornemme forskelle på næb og størrelser og fremtoning, mens det kniber på de fotos jeg fik med hjem. Øjebliksfoto er præget af lys og vinkel, mens feltoplevelsen gav et bedre helhedsindtryk.

Konklusionen bliver at de er svære at skelne

/Wolle

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator