Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bjørslev
''Stjernekikkerter'' til fuglebrug (Læst 2228 gange) Postet d. 13-02-19 kl. 15:38
Er der nogen herinde, der har erfaring med brug af refractor teleskoper, primært lavet til astronomiske observationer? Efterhånden har jeg læst en del steder, at især det amerikanske Stellar Vue SV-85 er meget populært blandt ornitologer, er dog aldrig stødt på nogen herhjemme, der bruger det. Det koster omkring 20.000 kr. som på billedet, uden okular og billedvendeprisme.

Efter sigende skulle den optiske kvalitet være langt bedre end på de traditionelle alfa-teleskoper fra Nikon, Swarovski, Zeiss, Leitz og Kowa, tilmed er der et udvalg på hundredevis af okularer i alle prisklasser og størrelser, de dyreste ligger mellem 5 og 10.000 kr. Men også til et par tusinde kroner skulle man få rigtigt gode okularer, der langt overstiger det man får på et dyrt fugletelskop i 20.000 kr. klassen. Tilmed findes der supervidvinkel okularer helt op til 102 grader AFOV, wow siger jeg bare. Der findes også nyere og billigere alternativer til SV-85, så man for under 10.000 kr. kan få et komplet teleskop, der præsterer forstørrelsesgrader over 200X, dog noget man nok aldrig får brug for ved normale feltobservationer.

Et problem er desværre, at der tilsyneladende ikke laves high-end ´amici prismer´ med 45 graders vinkel, de bedste laves kun i 90 grader; de er lidt besværlige at bruge, hvis man kigger horisontalt, især med flyvende fugle, hvor teleskopet skal drejes for at følge dem. Disse prismer er nødvendige, hvis billedet skal ses helt retvendt. Med en ´star diagonal´ vendes billedet kun, så fuglene ikke står på hovedet, de er stadig spejlvendte og flyver baglæns. Har dog læst om ornitologer, der har vænnet sig til det, og foretrækker den ultimative optiske kvalitet; men jeg ville nok foretrække at ofre en 10-20% for at se billedet retvendt. Ved stillesiddende/stående fugle kan det måske gå an, men med flyvende fugle må det virke helt vanvittigt!

Desværre har jeg aldrig set i sådan en sag med egne øjne. Ulempen er, at de er noget større, tungere, besværligere at bruge og ikke vandtætte; men det kan jeg nok godt leve med, hvis jeg får langt bedre optisk kvalitet for færre penge.

Så er der måske et par stykker herinde, der har meninger eller erfaringer på området?

Hilsen Henrik.

Henrik Bjørslev har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 13-02-19 kl. 18:35. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
Henrik, jeg har prøvet at vende det her lidt i hovedet. Jeg er tidligere amatørastronom og en flittig bruger af stjernediagonaler, der, som du ganske rigtigt anfører, spejlvender billedet (men det står ikke på hovedet). Stjerner og planeter flyver heldigvis ikke, så jeg oplevede ingen baglænsflyvning. Men kan dét overhovedet passe??? Lad os sige, at du ser en siddende fugl fra siden, og den vender hovedet mod venstre. I en kikkert med stjernediagonal vil hovedet så vende mod højre. - Hvis den derefter begynder at flyve (i hovedets retning), vil den reelt flyve mod venstre, mens den set i din kikkert vil flyve mod højre. Baglæns bliver det dog næppe til!

Det betyder selvfølgelig, at der er nogle reflekser hos dig selv, som skal tøjles, nemlig at du skal dreje kikkerten mod venstre for at følge fuglens flugt, selv om du ser den tilsyneladende flyve mod højre. Det er jo nok det, du hele tiden har ment med udtrykket "flyve baglæns" - jeg synes bare, det er lovlig misvisende!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#2 Kommentar postet d. 13-02-19 kl. 19:56. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
Ja, det kan du på sin vis have ret i, holder jeg teleskopet i ro, vil fuglen selvfølgelig bare flyve i modsat retning. Men det gør jeg stort set aldrig ved flyvende fugle, der følger jeg dem med teleskopet, så længe jeg betragter dem, f.eks. ved havobservationer. Dvs. mens jeg følger fuglen, der ses flyvende midt i kikkertfeltet, ´flyver´ den med halen forrest, det er det jeg kalder baglæns

Men har du så nogensinde prøvet at tage et lille refractor-teleskop, ca.70-90 mm, hvis du har sådant et, med til havobservationer eller rovfugletræk?

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 13-02-19 kl. 23:57. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
Fuglen vil da aldrig nogensinde ses flyvende med halen forrest, uanset om det er i virkeligheden eller i okularets synsfelt. Under flugt vil fuglen - set i kikkerten - bare lynhurtigt være fløjet ud af okularets synsfelt, hvis ikke du styrer dine naturlige impulser og husker at bevæge kikkerten i modsat retning af fuglens tilsyneladende flyveretning (som set i kikkerten), når du ønsker at følge fuglen i flugten. Helt sikkert en sport, der kræver tilvænning!

Nej, jeg har aldrig foretaget hav- eller fugletræk-observationer med noget af mine teleskoper. De blev kun brugt til astronomi.

Men baglænsflyvning, med halen forrest, kan der aldrig blive tale om at se i en kikkert. Det ville da vist kræve, at det ikke bare var billedet af fuglen, der blev spejlvendt, men også at (billedet af) det, som fuglen flyver på baggrund af, dens omgivelser med andre ord, SAMTIDIG ikke blev spejlvendt. Og alting spejlvendes selvfølgelig i en stjernekikkert med stjernediagonal. Hvis du med det blotte øje ser en fugl lette og flyve mod en pæl til venstre for sig, vil du i kikkerten kunne se fuglen vende modsat fra starten og derefter lette og flyve mod en pæl til højre for sig. Med hovedet forrest, som fugle nu engang har for vane!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#4 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 00:36. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
tdnevgab tegon fa esleløf ne gim ted revig ås ,eslegæveb nim dem ertsnev dom gis regæveb go ,pokselet tim i ertsnev lit re tgiditmas ås nelah go ,ertsnev dom erjøh arf revylf, åp res gej ,lguf ned ta ,dev gej rån neM snælgab revylf ekki enelguf ta ,tdog ad dev gej ,ngetslesrøfna i ´revylf´ ettas gej rofred oj rav ted, htebasilE, aj aJ

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 01:02. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
!tdnevljeps revilb oj tedellib ad ,erjøh dom gis egæveb liv neD .ertsnev lit tepokselet regæveb ud rån ,teraluko i ertsnev dom gis egæveb ekki liv nelah neM

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#6 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 10:18. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
poteN

Besvar | Kommentér

Karenmarie Simonsen
#7 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 15:31. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
reh ted tmosrom teR

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev
#8 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 20:09. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug
Tak Karenmarie, men alle retvendte svar skal også være MEGET velkomne

Nu er Elisabeth jo både forfatter og astronom, så hun mestrer selvfølgelig både forlæns og tdnevljeps.

Men jeg HAR faktisk tænkt mig at købe et amici prisme, hvis det bliver, så jeg slipper for dette skelpmok-jevettasdomnedrevylfnelgufsnemetrsnevdomerjøharftserrofnelahegilrævsebessip

Hilsen Henrik.

Besvar | Kommentér

Jørgen Skantse
#9 Kommentar postet d. 14-02-19 kl. 20:38. Emne: ''Stjernekikkerter'' til fuglebrug

Jørgen Skantse har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (698 x 92)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator