Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Dagens naturoplevelse -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lærke Nielsen
Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Læst 1263 gange) Postet d. 15-02-19 kl. 13:38
Hej alle sammen

Min familie og jeg har netop overtaget en gammel gård med tre hektarer jord til, og vi har mange planer for, hvad der kan gøres ved den. Store dele af gruden er §3-område.

Selve grunden indeholder flere forskellige naturtyper, herunder et gennemstrømmende rent vandløb, hvori bækørreder gyder, højmose med tæt elleskov, blandingsskov og våd eng. Særligt mosen er noget tilgroet, og der er behov for at få igangsat noget naturpleje, vil jeg mene. Jeg er ved at udarbejde en ansøgning om tilskud til naturpleje hos kommunen (Herning). Er der nogen, der har erfaring med at skrive sådan en og ved, hvad det vil kræve udgiftsmæssigt at få ryddet træer i en højmose?

Mit næste spørgsmål går på forebyggelse af genetablering af skov. Hvilke dyr ville bedst egne sig til afgræsning i sådan et område? Vi har selv tænkt på marsk- eller ertebølllefår, men mangler igen at høre lidt om andres erfaringer.

Håber at nogen kan hjælpe.

Mvh Lærke

Kommentér

Martin Bjerg
#1 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 08:43. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Til lykke med den nye matrikel; lyder som et dejligt sted.

Kan ikke helt gennemskue hvilken tilstand din højmose befinder sig i, så derfor er det ikke helt let at byde ind på plejen. Er det gammel helt ødelagt højmose eller mose med tilbageværende højmosevegetation?

Rydning af træer på højmose er ikke let at udføre uden at skade højmosevegetationen, og som regel må det foregå manuelt for ikke at ødelægge moslaget. Alternativt kan man udlægge køreplader til maskinerne eller kun arbejde når mosen er bundfrossen. Manuel rydning og udtrækning med spil af stammerne er klart den mest skånsomme metode. Hvis mosen er helt "ødelagt" kan man selvfølgelig vælge at gå hårdt til den, og derefter lade den komme sig. Husk at undersøge hvad du må, hvis området er paragraf 3 beskyttet natur. Desværre skyder birk og el fra roden, så ideelt skal rødderne også fjernes

Græsning er ikke pleje, der er egnet til højmose, da dyrenes tramp og gødning ødelægger mosen. Får vil næppe heller gide at rende rundt ude i det sumpode terræn. De eneste alternativer er at forsætte med manuel rydning for evigt, eventuelt hjulpet af vandstandshævning, der holder trævæksten nede. Men hvis mosen har været helt ødelagt som højmosen, virker vandstandshævning som regel ikke særlig godt på genvækst af birk og el.

Held og lykke med projektet.

Kommentér

Lærke Nielsen
#2 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:05. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Tusind tak for rådene, Martin!

Her er lidt billeder fra mosen. Jeg kan godt tage nogle andre, hvis det kan hjælpe? Træerne er hovedsageligt rød-el.

Mvh Lærke.

Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Tusind tak for rådene, Martin! 
Her er lidt billeder fra mosen. Jeg kan godt tage nogle andre, hvis)
Lærke Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Kommentér

Lærke Nielsen
#3 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:06. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Billede 2

Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Billede 2)
Klik på billedet for original størrelse (750 x 407)
Kommentér

Lærke Nielsen
#4 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:07. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Billede 3

Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (739 x 412)
Kommentér

Lærke Nielsen
#5 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:07. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Billede 4

Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Billede 4)
Klik på billedet for original størrelse (737 x 418)
Kommentér

Martin Bjerg
#6 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:26. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Det godt nok en noget ødelagt højmose. Ser ikke ud som om, at der er noget original højmosevegetation tilbage. Er du sikker på, at det i det hele taget er højmose? På sådan et areal er det vel bare at gå i gang med at fjerne trævæksten, hvis paragraf 3 reglerne tillader det. Tror nu stadig ikke helt får gider græsse det, hvis det er så vådt, som det ser ud. Det ligner ikke et areal, som i overskuelig fremtid kan komme til at blive til noget, der ligner en rigtig højmose. Egentlig bør du undersøge, om der skulle findes interessante dyre- eller plantearter på arealet, inden rydning. Hvis det er arter, der er bundet til den nuværende elle-/ pilesump, så vil de jo ikke lige synes om rydning og afgræsning. Ideelt bør man jo undersøge floraen og faunaen på et areal inden en kraftig ændring. Det er jo også en beslutning, der skal tages, hvad du vil have arealet til at blive til, da driften og plejen, vil have stor betydning, for hvad vej det bevæger sig.

Kommentér

Lærke Nielsen
#7 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:33. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Kort. Vores matrikel er 4a.

Tak igen. Ja, jeg er faktisk noget i tvivl om, hvilken slags mose det er. Det er registreret som mose og §3-område.

Naturpleje i højmose. Erfaringer? (Kort. Vores matrikel er 4a.

Tak igen. Ja, jeg er faktisk noget i tvivl om, hvilken slags mose det)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 518)
Kommentér

Lærke Nielsen
#8 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:34. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Grundvandstrykket er meget højt her, og selve mosen ligger i en lavning. Jeg er gået i gang med at registrere arter i området.

Kommentér

Lærke Nielsen
#9 Kommentar postet d. 16-02-19 kl. 09:41. Emne: Naturpleje i højmose. Erfaringer?
Vi er meget at gøre, hvad der er bedst for naturen sådan all round. Også i forhold til bækken. Det er mere viden om rækkefølge og prioriteringer, der halter.

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator