Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Artikler -> Nyheder

Poul Ulrik
Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK (Læst 1098 gange) Postet d. 21-02-19 kl. 13:20
Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK (Den 20. februar brugte jeg lidt tid på arealerne ved Dybbølsbro på at solde lidt blade, mos og barks)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)

Den 20. februar brugte jeg lidt tid på arealerne ved Dybbølsbro på at solde lidt blade, mos og barkstykker m.m. Hjemme fandt jeg en Orchesella, som mindede om O. villosa, men allerede med det blotte øje kunne anes veldefinerede sorte længdestriber på den forreste del af kroppen. Efter at have taget nogle fotos, syntes jeg, at det burde være arten Orchesella quinquefasciata, der netop har fem sorte længdestriber, hvor O. villosa normalt har en mere spraglet tegning.

Jeg sendte Arne Fjellberg en mail med et billede samme aften, og han svarede tilbage, at det så ud til at passe perfekt på O. quinquefasciata. Han havde ikke nogen erfaring med arten, men farvemønsteret skulle ikke kunne forveksles med nogen europæisk art.

Det er den fjerde nye springhale for landet, som er fundet på lokaliteten på bare ca. tre måneder.

Vh Poul

Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 21-02-19 kl. 13:56. Emne: Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK
Stort til lykke også med denne, Poul! Det er dog fantastisk, hvad området ved Dybbølsbro kan blive ved med at yde. Det er jo desværre nok lidt for sent at få arealet fredet, det ved jeg godt! Men ihvertfald - til lykke med fundet!

Vh Elisabeth

Kommentér

Morten Kofoed-Hansen
#2 Kommentar postet d. 21-02-19 kl. 17:06. Emne: Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK
For dælen da,hvor du kører med klatten, Poul.

Tillykke med årets første (men næppe sidste) NFL.

mvh Morten

Kommentér

Poul Ulrik
#3 Kommentar postet d. 24-02-19 kl. 12:17. Emne: Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK
Tak, Elisabeth og Morten,

Ja, jeg tænker, jeg vil fortsætte med at støvsuge området så godt, jeg kan, så længe der er noget at finde! Men selv hvis fx Myrefårekyllingen i sin tid var blev meldt ud som en helt unik tilføjelse til den danske fauna, ville dens tilstedeværelse næppe have ændret et eneste komma i planerne for området - desværre.

Det her er vist den 12. nye art for landet, jeg har opdaget herude på få år - udover bl.a. et par 2. gangsfund af snudebiller. Desuden er der tidligere fundet flere nye DK-biller og edderkopper i området, som man stadig kan støde på, så der burde egentlig være flere andre nørder, der kunne finde på at besøge området

Vh Poul

Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#4 Kommentar postet d. 24-02-19 kl. 21:41. Emne: Orchesella quinquefasciata (Bourlet, 1843) ny springhale for DK
Flot!

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator