Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Rasmussen
Hvilken lappedykker (Læst 196 gange) Postet d. 25-02-19 kl. 17:07
set i mindre flokke og enkeltvis i Sea of Cortez i Mexico - altså i saltvand. Jeg synes ikke, jeg kan få den til at passe med nogle af de "grebes", jeg kan finde på nettet - måske noget vinterdragt?

På størrelse med vores lille lap.

Hvilken lappedykker (set i mindre flokke og enkeltvis i Sea of Cortez i Mexico - altså i saltvand. Jeg synes ikke, jeg ka)
Flemming Rasmussen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (725 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(455)
#1 Svar postet d. 26-02-19 kl. 06:22. Emne: Hvilken lappedykker
Da der ikke er andre, der har budt ind, vil jeg gerne lægge ud! Jeg mener, det er Western Grebe (Aechmophorus occidentalis), fordi den har mindre hvidt parti på hovedet, end Clark´s Grebe (Aechmophorus clarkii). Således har dette individ sort farve omkring øjet, hvorimod dette område ville være hvidt ved Clark´s Grebe. Jeg forestiller mig, at fuglen ikke er udvokset, idet ungdyr af Western Grebe har mørkt næb - se linket HER

Lad os høre, hvad andre mener!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Flemming Rasmussen
#2 Kommentar postet d. 26-02-19 kl. 08:33. Emne: Hvilken lappedykker
Hej Henrik

Tak for svar, men western må falde på størrelse - i det link du henviser til, står der 55-75 cm. Denne var som sagt (cirka) på størrelse med vores lille lap - altså kun det halve.

mvh Flemming

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 26-02-19 kl. 09:12. Emne: Hvilken lappedykker
Ja, så passer størrelsen ikke. Den kunne være en af disse to små lappedykkere, der ikke er i yngledragt: Nordisk Lappedykker - se linket HER - se linket HER eller evt. Sorthalset Lappedykker - se linket HER - se linket HER

Jfr. også Wikipedias liste over Mexicos fugle - se linket HER

Besvar | Kommentér

Flemming Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 26-02-19 kl. 09:41. Emne: Hvilken lappedykker
Tak - igen - Henrik

Jeg var egentlig selv inde på den wiki, du henviser til, men kiggede ikke nok billeder af fugle uden for yngledragt.

Jeg hælder mest til sorthalset (Podiceps nigricollis) nu - synes, det passer bedst med næblængde - men nok ikke muligt ud fra billede (eller biotop) at være helt sikker

Jeg lader den lige stå åben lidt endnu.

mvh Flemming

Besvar | Kommentér

Thomas Simonsen

Svaraktivitet:

(36)
#5 Svar postet d. 26-02-19 kl. 10:05. Emne: Hvilken lappedykker
Western Grebe (eller den nært beslægtede og lignende Clark´s Grebe) er det med sikkerhed ikke. Udover størrelsen er næbbet for kort og for mørkt. Den stejle pande og det røde øje gør den til en Sorthalset L.

Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Flemming Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 26-02-19 kl. 10:08. Emne: Hvilken lappedykker
Tak for bekræftelsen Thomas.

Egentlig var jeg slet ikke klar over, at "vores" lappedykkere også fandtes i Amerika - altid godt at blive klogere - dette forum er en sand kilde til viden og inspiration

mvh Flemming

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator