Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. februar 2019

Hvad er der galt med mine vandbænkebidere?

De seneste tre forår har jeg observeret vandbænkebidere i dammen/mosehullet på min families sommerhusmatrikel i Virksund. Dyrene ser ens ud. Nu har jeg netop d.23.2.2019 set et par stykker igen, og nu MÅ jeg altså have opklaret en gåde.

Mine dyr har ikke den rigtige tegning på hovedet i forhold til de Vandbænkebidere, jeg ser i Galleriet. Men jeg har læst, at Vandbænkebider, Asellus aquaticus, er den eneste ferskvandslevende bænkebider, vi har i DK, så der burde ikke være noget at rafle om. Jeg har spekuleret på, om jeg bare af en eller anden grund altid fik fat i blege ungdyr... Mine dyr er vist, så vidt jeg husker, et sted mellem 5 og 10 mm lange.

Men nu læser jeg www.fugleognatur.dk...show_message (#3), at der skulle eksistere en potentielt anden art af vandbænkebidere her i landet, som har en anden hovedtegning end A. aquaticus. Og så kan det jo være, at jeg hidtil har fejlbestemt mine observationer.

Her er mit seneste billede, fra Virksund d.23.2.2019. Hvad er det for et dyr???

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: