Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

René Jacobsen
hjælp til at art bestemme denne (Læst 682 gange) Postet d. 04-03-19 kl. 15:00
Jeg mødte denne ekstrem lille gås ved Tissø, men er i tvivl, er det en dværggås, eller en ekstrem lille blisgås ???

Jeg syntes den har babylooket og de tykke kinder som en dværggås, men mangler den gul øjenring ??

Kan i hjælpe

Tissø

d. 04-03-2019

hjælp til at art bestemme denne (Jeg mødte denne ekstrem lille gås ved Tissø, men er i tvivl, er det en dværggås, eller en ekstrem li)
Foto: René J
Klik på billedet for original størrelse (659 x 600)
Besvar | Kommentér

René Jacobsen
#1 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 15:01. Emne: hjælp til at art bestemme denne
et billede mere

hjælp til at art bestemme denne (et billede mere)
René Jacobsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 521)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 15:37. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Ung blisgås?

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6015)
#3 Svar postet d. 04-03-19 kl. 17:11. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Efter at have forsøgt mig i gåsebestemmelse i anden nylig tråd, er jeg lidt tøvende med denne "baby-gås"

Dens mørke næbnegl, får mig dog til at droppe Dværgås, for i TEKSTEN i min Fugle i Felten står der at Dværgås oftest har LYS næbnegl, men korrekturlæseren har sovet da han/hun læste billedteksterne til Dværgås igennem, for da står det modsatte!

Uagtet at den ser noget klejn ud, gætter jeg således på Blisgås, men der skal nok komme en Tim, Rune eller Klein og korrigere hvis mit GUESS er forkert....

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(327)
#4 Svar postet d. 04-03-19 kl. 17:23. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Hej

Er den ikke for lille til blisgås?

i Fugle i felten:

Blisgås: 64-78 cm

Grågås: 74-84 cm

Dværggås: 56-66 cm

Der står også at hos juvenil dværggås er næbneglen mørk, sjældent hvid.

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1015)
#5 Svar postet d. 04-03-19 kl. 17:31. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Det er en blisgås - en meget sent udviklet 2K. Blisgæs kan være lige så små som dværggæs , ja somme tider mindre end de største blisgæs, og dette er en lille ungfugl (2K).

Alene det totale fravær af øjenring udelukker dværggås samt vinger, der ikke rager ud over halen udelukker dværggås.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6015)
#6 Svar postet d. 04-03-19 kl. 17:36. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Niels, det med vinge/haleratioen var et godt argument.

Uffe, prøv at læse mit svar ovenfor

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(327)
#7 Svar postet d. 04-03-19 kl. 17:55. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Hej

Jeg bøjer mig skam gerne for sagkundskaben. Blot undrer det mig, at en blisgås kan blive så lille, på størrelse med en gravand. Jeg har ikke set det omtalt nogen steder, i FIF eller Wildfowl of the World.

Jeg havde skam læst dit svar, Peter, men i FIF står der netop at en juvenil dværggås har mørk næbnegl. Det passer fint på fuglen.

Niels påpeger så at fraværet af lys øjenring samt at vingerne ikke rager tydeligt ud over halen, udelukker dværggås. Meget muligt, men billedet af juvenil dværggås i FIF har en meget utydelig øjenring. Det med vingerne passe, men gælder det også en juvenil dværggås.

Så Niels: hvor kan man finde fakta om størrelsesvariationen hos blisgås?

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6015)
#8 Svar postet d. 04-03-19 kl. 18:16. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Hej Uffe, du har ikke forstået hvad jeg mente.

I TEKSTEN står det rigtigt, og i BILLEDTEKSTEN står det forkert.

Du har givetvis læst billedteksten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1015)
#9 Svar postet d. 04-03-19 kl. 18:30. Emne: hjælp til at art bestemme denne
Uffe - de mål, du selv refererer til, viser jo det overlap, der er mellem blis- og dværggås - og med gravandens 58-67 cm, så er der ikke noget underligt i, at en blisgås kan være på størrelse med en gravand. Unge fugle er også ofte mindre end de mål, der opgivet. JEg nedlagde for en del år siden en gammel blisgås, der kun var marginalt større (længere) end en gråand. Den havde brækket vingen og kunne ikke flyve, og da det var i september, kan det tænkes, at den på en eller anden måde har overlevet vinteren og fældet til voksendragt, men at dette har kostet på manglen på størrelse. I øvrigt er disse meget små individer ret sikkert gæs(hunner).

Jeg kender ikke til, at blisgæs - hverken unge eller gamle - skulle have så lange vinger, at de rager et stykke ud over halen, medmindre denne er slidt. Dværgæs har forholdsmæssigt længere vinger end blisgæs, og når vi er ved det forholdsmæssige, så er de også ligesom kortere i forhold til størrelsen. De ser mere "nuttede" ud, hvis man kan bruge det udtryk. Jizz´et er mere lig rødhalset gås end blisgås.

Men til bestemmelse af et billede som her er manglen på øjenring egentlig nok. Læs så til, at vingerne ikke rager langt nok ud (og hånden er oven i købet lidt afslappet, så den rager længere ud end normalt), og du kan være sikker på, at det er en blisgås.

Ikke engang hybridkortet kan trækkes her

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator