Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bjerresø
Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica? (Læst 259 gange) Postet d. 04-03-19 kl. 15:44
Billedet er taget i februar 2019 i Costa Rica. Er der en, som kan fortælle mig, hvilken art der er tale om?

Jeg havde først lagt dette indlæg under Sommerfugle og lepidopterologi, men det blev anbefalet at lægge det her under Udenlandsk natur.

Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica? (Billedet er taget i februar 2019 i Costa Rica. Er der en, som kan fortælle mig, hvilken art der er t)
Henrik Bjerresø har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (797 x 600)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#1 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 16:22. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Indledende bud må (som sagt) være Letis sp. fra fam. Erebidae - pragtugler.

Besvar | Kommentér

Henrik Bjerresø
#2 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 18:31. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Tak for det. Jeg har prøvet at gøre billedet lysere, så der kommer flere detaljer med - bl.a. nogle karakteristiske cirkelmærker på de forreste vinger. Kan det være en hjælp til entydig bestemmelse?

Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica? (Tak for det. Jeg har prøvet at gøre billedet lysere, så der kommer flere detaljer med - bl.a. nogle )
Henrik Bjerresø har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (797 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Bjerresø
#3 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 19:01. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Ved at søge (uvidenskabeligt) på google fandt jeg følgende billede, som kunne minde om mit billede - især de karakteristiske markeringer (men ikke helt farven).

- se linket HER:

Ifølge den kunne det være Letis herilia.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 04-03-19 kl. 20:06. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Måske nærmere L. orcynia, men jeg tør ikke lægge mig ud med arterne.

Hvis du kan huske, hvor i landet, fundet er gjort, så kan du eventuelt zoome ind og se, hvilke andre fund af Letis, der er gjort i nærheden på denne side: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(805)
#5 Svar postet d. 04-03-19 kl. 20:42. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Det er Ascalapha derata (Black Witch moth), en ugle, - Alm i nordlige del af Latinamerika, og menes endda at være fundet i Danmark, se Morten Top_Jensen "DANMARKS SOMMERFUGLE".

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen

Svaraktivitet:

(805)
#6 Svar postet d. 04-03-19 kl. 20:45. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Undskyld: A. odorata

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 05-03-19 kl. 00:11. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Nah ...

Besvar | Kommentér

Tom Nygaard Kristensen
#8 Kommentar postet d. 05-03-19 kl. 10:51. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
På L. orcynea buer det lyse vingebånd på en anden måde, først lidt udad, så mere vinklet mod bagkanten.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#9 Kommentar postet d. 05-03-19 kl. 11:13. Emne: Hvilken mørkeblå sommerfugl fra Costa Rica?
Arten kan jeg som sagt ikke gøre mig klog på. Slægten holder jeg heller ikke fastere på end et godt argument (det kunne muligvis også være en Thysania). Men Ascalapha burde være udelukket alene på bagvingens øjepletter i randen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator