Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken lille rød larve fra Virksund? (Læst 417 gange) Postet d. 05-03-19 kl. 17:21
Hvilken lille (~5 mm) rød larve fundet d.3.3.2019 i Virksund? Da jeg ikke var sikker på kræets tilhørsforhold, postede jeg mit spørgsmål under "Insekter og entomologi", men det er måske ikke nogen god idé at lade det blive der... Link til tråden:

- se linket HER.

Vh Elisabeth

Hvilken lille rød larve fra Virksund? (Hvilken lille (~5 mm) rød larve fundet d.3.3.2019 i Virksund? Da jeg ikke var sikker på kræets tilhø)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1300 x 1543)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#1 Svar postet d. 05-03-19 kl. 19:47. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Jeg har været ovre i den anden tråd og se Franks overvejelser. Jeg kan godt følge ideen, men Argyresthia er væsentlig mere farvebåndinddelt, dvs, m ret lyse tværbånd.

Nu er det jo altid farligt at spille Kong Smart, især m sådan en Bette sk.., men jeg er nødt til at høre: Har du Gyvel MEGET tæt på, evt gået gennem et Gyvel buskads, eller taget Gyvelkviste m ind?

Venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#2 Svar postet d. 05-03-19 kl. 19:58. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Jeg tænker primært på den unge overvintrende larve af Agonopterix assimilella, men foreløbigt kun så en løsladt idé,

Hvilken lille rød larve fra Virksund? (Jeg tænker primært på den unge overvintrende larve af Agonopterix assimilella,  men foreløbigt kun s)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 05-03-19 kl. 23:07. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Hej Kjeld,

Fantastisk. Nu begynder det for alvor at ligne noget!

I modsætning til Argyresthia-larver, som jeg ikke rigtig ser nogen større lighed med, forekommer din Sommergyvelfladmøl-larve mig at være som snydt ud af næsen på denne tråds dyr.

Og så til dine spørgsmål:

Der er IKKE gyvel meget tæt på fundstedet - ikke på nogen måde. Men der findes et par gyvelbuske helt nede i den anden ende af matriklen ("helt nede" skal tages alvorligt. Matriklen er stor, ca.100 m på den længste led, og hvis dét tal gælder, er der nok en 70-80 m mellem gyvelerne og det affaldsstativ, som larven blev fundet på). Jeg tror faktisk ydermere, at jeg var henne nær gyvelerne ganske kort tid, inden jeg gik til fundstedet for larven. Jeg tog bestemt ingen gyvelkviste med mig og mener heller ikke, jeg overhovedet var i fysisk berøring med gyvelerne, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken på dette.

Jeg synes heller ikke, at larven kunne have taget et lift på mig, idet jeg bilder mig ind, at jeg så den kravle på et sted på affaldsstativet, som jeg endnu ikke var nået hen til, altså "foran mig", så at sige, hvis du forstår. Men igen må jeg sige, at jeg ikke har en 100% glasklar erindring om forløbet, så helt sværge på, at larven ikke er kommet med mig, tør jeg ikke.

Til gengæld kan jeg bekræfte, at en imago af Sommergyvelfladmøl blev fundet af mig på matriklen i sommeren 2016 (ikke ret langt fra gyvelbuskene), så arten lever på matriklen eller har i det mindste gjort det.

Er der oplagte forvekslingsmuligheder, hvad larven angår?

Jeg skal forsøge at se efter flere larver næste gang, jeg kommer til sommerhuset - ikke på affaldsstativet, men på gyvelbuskene, forstås. Men tror du, vi kan konkludere noget allerede nu? Dit bud forekommer mig ihvertfald noget så supergodt!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 05-03-19 kl. 23:09. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Hej Kjeld,

Fantastisk. Nu begynder det for alvor at ligne noget!

I modsætning til Argyresthia-larver, som jeg ikke rigtig ser nogen større lighed med, forekommer din Sommergyvelfladmøl-larve mig at være som snydt ud af næsen på denne tråds dyr.

Og så til dine spørgsmål:

Der er IKKE gyvel meget tæt på fundstedet - ikke på nogen måde. Men der findes et par gyvelbuske helt nede i den anden ende af matriklen ("helt nede" skal tages alvorligt. Matriklen er stor, ca.100 m på den længste led, og hvis dét tal gælder, er der nok en 70-80 m mellem gyvelerne og det affaldsstativ, som larven blev fundet på). Jeg tror faktisk ydermere, at jeg var henne nær gyvelerne, ganske kort tid inden jeg gik til fundstedet for larven. Jeg tog bestemt ingen gyvelkviste med mig og mener heller ikke, jeg overhovedet var i fysisk berøring med gyvelerne, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken på dette.

Jeg synes heller ikke, at larven kunne have taget et lift på mig, idet jeg bilder mig ind, at jeg så den kravle på et sted på affaldsstativet, som jeg endnu ikke var nået hen til, altså "foran mig", så at sige, hvis du forstår. Men igen må jeg sige, at jeg ikke har en 100% glasklar erindring om forløbet, så helt sværge på, at larven ikke er kommet med mig, tør jeg ikke.

Til gengæld kan jeg bekræfte, at en imago af Sommergyvelfladmøl blev fundet af mig på matriklen i sommeren 2016 (ikke ret langt fra gyvelbuskene), så arten lever på matriklen eller har i det mindste gjort det.

Er der oplagte forvekslingsmuligheder, hvad larven angår?

Jeg skal forsøge at se efter flere larver næste gang, jeg kommer til sommerhuset - ikke på affaldsstativet, men på gyvelbuskene, forstås. Men tror du, vi kan konkludere noget allerede nu? Dit bud forekommer mig ihvertfald noget så supergodt!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#5 Svar postet d. 06-03-19 kl. 01:25. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
1) Nu hvor jeg er kommet hjem og ser din larve på større skærm, kommer jeg dog i tvivl om arten

2) - ydermere: Hvis du ikke kan bekræfte Gyvel ret sikkert, så er vi måske i en anden boldgade. Assimilella lever internt (i hvert fald den brune model) yderst, mellem 2-3 sammenspundne gyvelstængler og fænomenet er let at se, hvis man checker det. Så det kræver, at du har bevæget dig gennem en Gyvelbusk, for at du kunne få den med hjem.

Du må ned i din Gyvelbusk og se, om der kan ses en eller flere steder på busken med sammenspundne kviste ( jeg har dog én gang oplavet Syndemis sidde samme sted ... larven som er hvor-som-helst ).

Assimilella er forholdsvis godmodig at fotografere, og farer ikke så vildt rundt, som mange andre micros kan finde på - men for en sikkerheds skyld - læg et (ensfarvet), lyst klæde eller en plade under, så du kan se larven, hvis den skulle tage det store spring ... så du kan få den bugseret op på plads igen.

Den senere larve bliver mere "militærgrøn" og lever ofte i en forgrening mellem 2 kviste, i et lille spind. Herinde sidder den.

Nå, men for at vende tilbage til pkt. 1 igen

Din larve har ikke tydelige pinacula. Det har assimilella - så jeg tror alligevel, det er en anden art. Så jeg checker lige videre ... - men man skulle jo ikke synes, der var mange micros "ude nu"

Har du dyret, så kunne du jo prøve med både Birk og Gyvel og se om den spiser af det?

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#6 Svar postet d. 06-03-19 kl. 02:01. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Ved at grave rundt i området, vil jeg sige, at der ikke er mange af vælge i mellem, som samtidig er brune og larve nu.

Så jeg er ikke helt afvisende over for Franks forslag. Jeg synes bare ikke, den ligner nok. Argyresthia goedartella er larve fra marts.

Så kunne det lige så godt være gelechiiden Recurvaria nanella, som jeg ikke ved, om den findes ved Malling - men den er i hvert fald kendt fra Fyn .. som ikke er så langt derfra Nu har jeg kun en ældre oversigt over udbredelse, så der kan sagtens være ændringer dér.

Den overvintrer som larve og går på en del forsk. løvtræer, inkl. Birk - men hvad den laver nedenfor, bliver svært at forklare.

Her et foto af noget, der kunne ligne en forpupningsparat larve ... den burde være larve helt til maj, men den her vinter ...! Den har været meget speciel, så ingen ved noget

Bemærk, at den ingen tydelige pinacula´er har - og at der er disse svage farvebånd

- se linket HER

Under alle omstændigheder får du ikke noget sikkert navn på så lille en larve, som samtidig er lidt "neutral" af udseende. Så det er Opdræt, hvis den skal landes...

hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 11:23. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Hej igen Kjeld,

Mange tak for tilbagemeldingerne.

For god ordens skyld: Larven blev ikke fundet i Malling, men i Virksund på min families sommerhus-naturgrund. Der må derfor forventes at gå nogen tid, før jeg kommer igen og evt. kan checke gyvelbuske osv.

Jeg har med 100% sikkerhed ikke bevæget mig igennem gyvelkrat forud for larvefundet, så meget står i det mindste fast. Og jeg har ikke taget dyret i forvaring, så det må formodes nu at være over alle bjerge. Jeg synes stadig, dit bud med A. assimilella er det, der udseendemæssigt klart kommer mit dyr nærmest, men jeg kan også godt se, at der stadig er problemer.

Kort sagt: vi stopper her, uden forsøg på obsning. Jeg regnede heller ikke med så meget, med sådan en lille larve. Men det var da forsøget værd, og du skal have stor tak for at have ofret tid på det. Fortsat held og lykke med larvebogen!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 11:32. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
- og Sorry, for forvirringen ang. findestedet

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(5933)
#9 Svar postet d. 07-03-19 kl. 11:28. Emne: Hvilken lille rød larve fra Virksund?
Sommergyvelfladmøl?#!??

Hvad pokker er en sommergyvel?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator