Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Hansen
Endnu en skuddræbt ørn (Læst 1848 gange) Postet d. 06-03-19 kl. 10:52
For nyligt kunne man læse, at den berømte havørn, hunnen med det skæve ben, kendt fra Dof´s live-webkamera på det sydlige Lolland gennem den del år, var fundet død.

I dag blev det så offentliggjort, at ørnen er blevet skudt.

Sikke noget svineri, at der findes personer der skyder fredede dyr, blot fordi de kan.

Egentlig skulle man tro det i tilfældet her var muligt at finde frem til gerningsmanden hvis ressourcerne er til det.

Hvem går på jagt i det aktuelle område, og hvem er registreret med våbentilladelser og våben

- se linket HER

Kommentér

John Strange Petersen
#1 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 11:40. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Nu igen. Ser ud til, at der er en del brådne kar blandt jægerne. Håber virkelig den skyldige findes.

Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 11:46. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
SÅ enig. Det er meget deprimerende med den slags nyheder - og ikke ligefrem noget, der højner eens sympati for egne artsfæller sådan i al almindelighed.

Kommentér

ole sørensen
#3 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 11:47. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
....jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan Søren man ville kunne bevise noget som helst, ved at undersøge hvem i området der har jagtgevær/går på jagt. (Der findes nok også mange mennesker ude på landet, som ejer et gammelt jagtgevær, som ingen aner noget om) Jeg tænker i øvrigt også, en ørn såret af kun to hagl, kan være blevet beskudt langt fra findestedet....Jeg tror desværre kun, man ser istoppen af den mængde rovfugle der bliver dræbt forsætligt i DK...

Men trist er det da...

Mvh Ole

Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 12:15. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Ole, jeg tror ikke en ørn med blødning i lunge og bughule fyldt med blod er fløjet særlig langt.

Umiddelbart vil jeg endda tro den kan være skudt der hvor den er fundet, ud fra måden fuglen ligger og ligeledes de spredte fjer.

Og særlig længe har den jo ikke ligget før den blev fundet.

Hvilket både fremgår af observationer af den i live, og ligeledes fuglens generelle tilstand vurderet ud fra billedet.

Men du har ret, det kan være svært at bevise hvem der har skudt fuglen, jeg tænker bare, at nok ikke særlig mange ligger og kører rundt med jagtvåben for at skyde på fremmed revir

Kommentér

ole sørensen
#5 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 12:36. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
....nu synes jeg ikke, der stod nogen steder, ørnen havde en bughule fyldt med blod, men måske har jeg ikke nærlæst ordentligt...jeg tror de fleste jægere vil give mig ret i, at så stor en fugl, kun ramt af to hagl, kan flyve langt/leve temmeligt længe...

Mvh Ole

Kommentér

ole sørensen
#6 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 12:40. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
....ørnen taber ikke den store mængde fjer, ved at blive ramt af to hagl...desuden ville den lette fra stedet eller i det mindste flakse vildt omkring på jorden før den døde. Jeg tænker nærmere, et rovdyr/rovfugl har været ved at æde af den...

Mvh Ole

Kommentér

Steen V Knudsen
#7 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 13:11. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
Hej Eva.

Nej, det vil være umuligt at finde gerningsmanden, da der dels bor mange i området og dels er det langt fra sikkert ørnen er skudt i området.

Det vil heller ikke være nogen mulighed for at fortage ballistisk test til sammenligning af et evnt gerningsvåben, da haglgevær ikke har unikke skud karakteristika.

Når haglene er i kroppen, tyder meget på at ørnen er anskudt på lang afstand. 2 hagl er ikke meget og en ødelagt lunge, giver stadig meget flyvetid.

Jeg skød en gang en hvinand i rent sideskud. Den dykkede lige da jeg skød, så skuddet gik lige over, men et enkelt hagl fandt ind under vingen, gennemborede fuglens lunger, uden den gjorde tegn til at være ramt.

Jeg skyder ikke skud nummer to hvis skud 1 er en forbier. Så jeg lod anden flyve, men fulgte den alligevel med øjnene til den næsten var ude af syne. Den klappede sammen og styrtede død i vandet. Jeg roede ud til den, de ca 600 meter den var nået og kunne samle en død and op.

@John Strange. En del brodne kar? Hvor mange er en del?

Kommentér

peter sunesen
#8 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 16:01. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
En sag for baron Christian Wedel-Neergaard?

Da straffene (de uhyre få gange de er givet) er så latterligt små i Danmark, sammenlignet med hvad tilsvarende overtrædelser straffes for i andre lande, må mit bedste råd være at påvirke politikere til at hæve straffene gevaldigt.

Mit gæt er, at en skudt ørn i USA straffes med så stor en bøde at konverteres den til fængselsstraf vil denne være på ca ET ÅR.

Man kunne jo passende starte med at påvirke den konservative politiker og godsejer, baron Christian Wedel-Neergaard, som straks efter at den af ham ansatte skytte var grebet i at opstille Duehøgefælder, fyrede denne, og bedyrede sin absolutte uvidenhed om den på hans jorder begåede kriminalitet

- se linket HER

Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#9 Kommentar postet d. 06-03-19 kl. 16:11. Emne: Endnu en skuddræbt ørn
!

Der bor altså ikke ret mange i området og jeg vil tro at nogle af de lokale godt kunne have en formodning om hvad der er sket.

Kommentér

Side 1 af 5 - Gå til side 1 2 3 4 5

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator