Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Holm
Og ringduen tog sig en vasker! (Læst 452 gange) Postet d. 11-03-19 kl. 21:11
Træls vejr at være ringdue i....

Og ringduen tog sig en vasker! (Træls vejr at være ringdue i....)
Thomas Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Kommentér

Thomas Holm
#1 Kommentar postet d. 11-03-19 kl. 21:13. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
..men når man nu alligevel ikke kan lave andet, kan man jo altid vaske sig under armene!

Og ringduen tog sig en vasker! (..men når man nu alligevel ikke kan lave andet, kan man jo altid vaske sig under armene!)
Kommentér

Thomas Holm
#2 Kommentar postet d. 11-03-19 kl. 21:14. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
og også den anden...

Og ringduen tog sig en vasker! (og også den anden...)
Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 00:43. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Ja, renlighed er en god ting, sagde kællingen. Hun vendte særken nytårsaften.

Kommentér

Thomas Holm
#4 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 09:32. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Ha, ha!

Ja, men duen her var dog en anelse mere grundig. Den sad og løftede først den ene vinge og så den anden skiftevis i 5-10 minutter. Det så ret komisk ud og aldrig en adfærd, jeg har observeret før. Og vel egentlig ret rationelt tænkt af duen, selvom det nok ikke er dens spidskompetence sådan generelt.

Mvh. Thomas

Kommentér

John Brask
#5 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 09:42. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Fugle har et større behov for at vaske sig end de fleste lige tror. Jeg har set fugle selv i længere hårde frostperioder som søger ned til vandfrie huller i åer. Jeg ved ikke lige hvor ofte de har behov for bad, men fx fugle i fangenskab kan tage store badeture en til to gange om ugen.

Kommentér

Thomas Holm
#6 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 10:48. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Ja, badende fugle ses jo tit.

Jeg så netop en vinter med frost en solsort gøre mange forgæves forsøg på at tage et bad i en stor vandfyldt murerbalje. Den var tydeligvis udmærket klar over, at baljen var for dyb til blot at hoppe i. Efter flere minutters forgæves forsøg rundt på kanten, lykkedes det den halvt flyvende halvt svømmende at plaske sig fra den ene kant til den anden, og virkede derefter tilfreds og fløj.

Mvh. Thomas

Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 11:50. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Spøg til side - min bemærkning før var bare citering af en stående talemåde, som blev en del brugt i min familie, da jeg voksede op, og som jeg så har taget med mig videre i livet. Den var ikke udtryk for nogen opfattelse af, at duen rent faktisk sjuskede med hygiejnen!

Faktisk er det jo rigtig sjovt at se, at en fugl også kan finde ud af at omstille sig til "brusebad", hvor de jo ellers normalt kun gør det i "karbad". Fine billeder, Thomas.

Vh Elisabeth

Kommentér

Thomas Holm
#8 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 12:33. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Ja, helt klart, Elisabeth. Jeg måbede også noget, da den havde siddet der og set lidt træt ud over de vejrmæssige omstændigheder og så pludselig tage hånd om hygiejnen på den lidt usædvanlige måde...hvis det altså er det??

Måske nogle ornitologer herinde ved, om det er en normal måde at klare undervingevasken på?

Mvh. Thomas

Kommentér

Benedikte Szanday
#9 Kommentar postet d. 12-03-19 kl. 23:13. Emne: Og ringduen tog sig en vasker!
Sjarmerende bilder, Thomas! Jeg kan minnes å ha sett noe lignende en eneste gang, det var en lokal due som benyttet anledningen til et "brusebad" under et kraftig regnskyll på Barbados. På samme måte som din løftet den først den ene vingen, så den andre og til slutt begge. Vi var flere turister som ble stående i øsregnet og smile av synet.

Mvh Benedikte.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator