Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er dette Blære-Star - eller hvilken art? (Læst 207 gange) Postet d. 14-03-19 kl. 23:51
Jeg så dem i Skivholme skov d. 15. maj 2018. De stod lige i kanten til en lille sø. Stænglen var tydelig trekantet. Jeg tror, de har været omkring 50-70 cm høje. Jeg kørte derud senere på sæsonen, hvor de var totalt overvokset, og jeg kunne slet ikke få øje på dem.

Er dette Blære-Star - eller hvilken art? (Jeg så dem i Skivholme skov d. 15. maj 2018. De stod lige i kanten til en lille sø. Stænglen var tyd)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 14-03-19 kl. 23:51. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Her er et udsnit af første foto

Er dette Blære-Star - eller hvilken art? (Her er et udsnit af første foto)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 14-03-19 kl. 23:52. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Her et ekstra foto

Er dette Blære-Star - eller hvilken art? (Her et ekstra foto)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen

Svaraktivitet:

(71)
#3 Svar postet d. 15-03-19 kl. 08:04. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
- det kunne det udmærket være. Du skriver at stænglen er tydeligt trekantet. Jeg plejer at have en vegetativ karakter til at adskille Blære-S. fra Næb-S. De har omtrent samme krav til voksested.

Blære-S. har V-formet skedehinde (blære hedder Vesicula på latin). Næb-S. har en Rund skedehinde (næb hedder Rostrum på latin).

Ja tossede huskeregler har efter min mening også ret. Mvh Lis

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6355)
#4 Svar postet d. 15-03-19 kl. 16:15. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Enig i Blære-Star. Næb-Star har vinkelret udstående frugter.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 15-03-19 kl. 18:20. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
husk basis

Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#6 Kommentar postet d. 15-03-19 kl. 18:50. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
- selvfølgelig - man skal huske basis, og voksested og proportioner i blade og stængel og bladenes foldning og tueform eller enkeltstående planter og bladenes farve og planternes højde - når man ser på Star (man vil ikke fortryde det - det er en vildt spændende slægt!). Man skal se på alt det som ornitologerne vist kalder en arts jizz? De har undertiden deres arter i kortere tid og på større afstand, end vi har vores kære planter.

Så jeg håber ikke jeg bliver misforstået derhen, at det med V for vesicler og R for næb får nogen til kun at bestemme ud fra de karakterer. Så går det HELT galt

Mvh Lis

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 15-03-19 kl. 21:23. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Tak for alle svarene.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 17:33. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Hej Ole, hvad er det, der er vinkeltret udstående - er de de enkelte frugter i deres hylstre, eller hele frugtstanden?

Skedehindehindekarakteren er den bedste til de to arter, og huskereglen med V og R er glimrende - jeg har ikke hørt den før!

Men i øvrigt er de ikke så svære, og kan ret nemt kendes også på afstand: blærestar er mere lysegrøn, og hunaksene med deres frugter er meget kortere end dem hos næbstar. Og så finder man meget hyppigere næbstar, der kan gro over alt hvor der vådt, også i sure kær, og er en af vore aller almindeligste star-arter.

Og starer er ganske rigtigt meget fascinerende

vh FinnR

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 18:15. Emne: Er dette Blære-Star - eller hvilken art?
Ja, Finn, Jeg hentyder til de enkelte frugter. Men der er selvfølgelig andre karakterer, som kan indgå.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator