Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Puppe af ugle? (Læst 182 gange) Postet d. 15-03-19 kl. 21:16
Måske 16-17 mm. Under bark på gammel, sammenfalden død bøg. Bjergskov S f Aabenraa. Flere billeder her: - se linket HER

Puppe af ugle? (Måske 16-17 mm. Under bark på gammel, sammenfalden død bøg. Bjergskov S f Aabenraa. Flere billeder h)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen

Svaraktivitet:

(3998)
#1 Svar postet d. 15-03-19 kl. 22:09. Emne: Puppe af ugle?
Hej Karsten,

Den er lidt aflang og kan også være en måler (barkmåler måske?).

Jeg håber du har taget den med hjem og klækker den. Den kan næppe artsbestemmes ud fra fotos alene.

Mvh. Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#2 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 08:44. Emne: Puppe af ugle?
Jeg er stadig en blød nybegynder, så jeg lod den leve...

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#3 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 09:40. Emne: Puppe af ugle?
Hej igen,

Ingen beder dig om at slå noget ihjel 😉... Vi er bare så nysgerrige.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#4 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 09:41. Emne: Puppe af ugle?
Øh... 😉 =

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 09:54. Emne: Puppe af ugle?
Haha, jeg ved, det er fjollet - ikke mindst da jeg som biolog bør kunne være "hjerteløs", når det kræves.

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#6 Svar postet d. 16-03-19 kl. 10:35. Emne: Puppe af ugle?
Det må man selv afgøre. Jeg har selv problemer med for megen opdræt, indrømmet.

- men skal man lave lidt mere differentierede overvejelser, så er det dog lettere at lade en puppe som din ligge (udendørs) på dette tidspunkt at året - for succes og "liv" i den anden ende - end ved opstarten på vinteren.

Eksempelvis har jeg til dato ikke kunnet bringe én eneste OVERVINTRENDE puppe igennem (primært mindre arter), så bekymringerne er da begrundede nok.

Til gengæld er det forholdsvis succesrigt at opdrætte micros fra foråret og fremefter. De er lynhurtigt færdige.

Desuden sætter jeg om muligt dyret ud, stort set samme sted, som jeg fandt det - så der ikke bliver for megen rumsteren rundt med naturen. Den hører til, hvor den hører til, efter min mening. Selvfølgelig især med mere specielle arter

- men det kan man jo ikke vide på forhånd, ved fund af en Puppe sp

Det hele er selvfølgelig en personlig holdning .. men med den generelle, aktuelle udvikling i insektbestanden, er det yderst vigtigt, at så mange som muligt bliver til sommerfugle.

Der findes folk med "grønne fingre" - og så er der folk med flair for opdræt. De kan snart sagt få hvad som helst igennem, selvfølgelig også pga erfaring - eller pga held?

Men at lave opdræt på et dyr, man ikke ved hvad er ... er lidt hovedløs. Der er masser af undtagelser ift. specialarter. Kender man ikke dem, går det let galt.

venlige hilsener fra Kjeld

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#7 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 10:56. Emne: Puppe af ugle?
Kjeld, jeg respekterer at du lufter dine tanker. Men hvem taler om opdræt her? Hvem skriver, at dyret ikke kan klækkes på det naturlige tidspunkt og genudsættes på fundstedet?

Erfaring og viden opnås ved at forsøge sig. Hvis ingen forsøger at klække en larve eller en puppe, finder vi jo aldrig ud af sammenhængen... og Karsten får ikke svar på sit spørgsmål.

Jeg er klar over, at du ikke har haft det store held med at klække dyr. Det betyder jo ikke at andre ikke kan

Jeg aner du har lidt berøringsangst. Pas på ikke at smitte andre

PS: Med jævne mellemrum opfordrer du jo selv spørgeren til at klække en larve eller puppe. Hvorfor ikke her?

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(7168)
#8 Svar postet d. 16-03-19 kl. 11:55. Emne: Puppe af ugle?
Så laver du bare noget opdræt, Erik - og husk at dele alle de fine resultater med alle os andre - på bedste videnskabelige vis.

... men det kan jeg nu ikke erindre til dato, at du har gjort selv - så hvorfor så megen projektion?

Det kan godt være, at selve essensen af det, jeg skrev overlejrede, hvad jeg vist også skrev: At netop pupper fundet på dette tidspunkt ikke indebærer særlig stor risiko for at gå til.

Så jeg havde nok også selv taget den med hjem, hviss...

Men det ændrer ikke ved alt det andet, jeg også skrev:

Der er nogle, der er rigtig gode til opdræt ... (ligesom der findes Klaver-virtuoser, og Rengøringsassistenter), og de kan sandsynligvis heller ikke lade være, hvilket er helt fint.

Jeg dealer selv i stor grad med folk, som kan den slags (primært internationalt): Ben Smart, Jeroen Voogd, Sarah Hand, Malcolm Hillier, Tymo Muus, Kimmo Silvonen - og får kontakt med flere og flere ...) De har alle et væld af "dyr bag sig". Også godt!

- og det er så det, jeg trækker på, da jeg ikke har haft kæmpeheld med opdræt, så det nok ikke er min force.

Så har jeg så mange andre.

Min styrke ligger nok et andet sted, f.eks. ift. fotografering, formidling, perfomance om man vil - hvilket mange opdrættere netop undlader. De er ofte ret "indadvendte" i deres arbejde.

Desuden bruger jeg evnen til overhovedet at GIDE systematisere og udbrede viden (og holde fokus - f.eks bruge 3 år af sit liv på at lave en bog!).

Det er den slags, der hedder arbejdsdeling, hvilket er ovenud fint. Og alle disse omtalte opdrættere "fodrer mig i pose og i sæk" konstant. Hvorfor skal jeg ikke kunne sige, men de må jo være interesseret i arbejdsdelingen - når de nu samtidig får deres navn nævnt ...?

Og nu får det så det hele til at lyde som om, jeg intet selv har fået ud af opdræt. Det er løwn! - jeg har lært en del af det, inkl. om flere arter ... men ikke så meget, som man har påstået, desværre. I øvrigt er et væld af arter fuldt ud beskrevet, så opdræt af dem er kun en form for "underholdning / tidspilde" - eller træning, hvad ved jeg?

Jeg ser f.eks. ingen stor grund til at opdrætte en Agatuglelarve, med mindre man ikke kan lade være.

Desuden smitter jeg ingen! De, der er vilde med opdræt, kan nemlig ikke lade være, alligevel - og de, der ikke gider eller har lyst, er det ikke umagen værd at presse til det. Forstå lige det!

Vil man have opdræt, så gør man det selv, eller samarbejder med nogle, der gerne vil.

Når Karsten ikke engang har taget dyret med hjem, er selve den snak jo ligegyldig. Det havde han gjort, hvis han var interesseret nok i emnet ... Så hvorfor presse?

Desuden, ift. en tidligere bemærkning fra dig, så siger jeg nøjagtigt, hvad jeg har lyst til - sådan bare lige for at få det på det rene. Så længe jeg holder mig inden for F&N´s normer, må det være ok. Jeg "spiller ikke bedrevidende om, hvad andre skal/bør eller ej". Det sidste er nok det (eneste) jeg er dødtræt af hér på F&N.

Om folk kan forstå mig, mine overvejelser og mine bevæggrunde er mig komplet ligegyldig! Den slags er jeg helt færdig med her i livet. Den slags bemærkninger siger mere noget om folk selv, og burde være stof til en selvudviklingsproces, man burde sætte igang, vil jeg mene.

PS. Jeg HAR været der! - igennem 30 år, inkl meditation, selvfordybelse, "forstå dig selv", forstå andre, graven rundt i hele psyken ud i alle kringelkroge - og hvad ved jeg, så øhh... Så det kapitel er ovre.

Nu gælder det sommerfuglelarver .. - på min måde!

Og nu vil jeg gå ud og se om jeg kan finde nogle Lav-larver ... om muligt

Besvar | Kommentér

Erik Steen Larsen
#9 Kommentar postet d. 16-03-19 kl. 22:08. Emne: Puppe af ugle?
Vorherre bevares...

Jeg besvarer et indlæg om en puppe vi ikke engang kan bestemme på familieniveau, hvor jeg minder om, at det kunne være givtigt at hjemtage og klække den. Og så starter lavinen... Jeg må have ramt en nerve!

Jeg har ikke tænkt mig at tilbringe min lørdag aften på F&N men må alligevel lige minde dig om, Kjeld, at der ER en verden udenfor dette forum. En større verden. Jeg skal ikke bevise noget som helst. Hverken overfor dig eller nogen som helst andre. Men at antyde, at jeg med mit arbejde med sommerfugle ikke bidrager med noget til nogen, er alligevel at tage den for vidt.

Så sent som i sidste nummer af bladet Lepidoptera (der udsendes til interesserede sommerfuglefolk i 15 lande) bidrog jeg med en rost artikel om min klækning af arten Kappeugle, Calophasia lunula. Om de erfaringer jeg gjorde mig gennem mit arbejde med arten sidste år.

Din "ven" Kimmo er blandt abonnenterne...

Nå, jeg må videre. God lørdag til alle

Mvh. Erik

Puppe af ugle? (Vorherre bevares...

Jeg besvarer et indlæg om en puppe vi ikke engang kan bestemme på familienive)
Foto: Mit coverbillede med en nyklækket Kappeugle
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator