Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peder Storup
Lille sort bi, med hvidt overskæg (Læst 245 gange) Postet d. 17-03-19 kl. 14:33
Er det muligt at bestemme denne lille sag?

Sad i vinduet, Skellerup, 15 marts.

Lille sort bi, med hvidt overskæg (Er det muligt at bestemme denne lille sag? 

Sad i vinduet, Skellerup, 15 marts.)
Peder Storup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 572)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#1 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 14:33. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
2

Lille sort bi, med hvidt overskæg (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 398)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#2 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 14:35. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
3 - "overskægget" virkede reflekterende.

Lille sort bi, med hvidt overskæg (3 - "overskægget" virkede reflekterende.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 466)
Besvar | Kommentér

Peder Storup
#3 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 20:00. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Ikke en bi, men en hveps - kan det være Lindenius albilabris?

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen

Svaraktivitet:

(552)
#4 Svar postet d. 17-03-19 kl. 20:14. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Tror mere på Crossocerus. Ocellerne sidder i en spidsvinklet trekant og mandiblerne er med to tænder. Tror dog ikke du skal regne med at komme til art, med mindre du har fanget den.

Mvh Kåre

Besvar | Kommentér

Peder Storup
#5 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 20:35. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Tak Kåre. Kom til at tage livet af den - så har den. Hvad skal jeg specifikt se efter?

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#6 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 23:55. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Hej, jeg er svært enig med Kåre. Den matcher, hvad der kan konstateres fotomæssigt, Crossocerus megacephalus hunnen, som er helt sort (måske et godt kendetegn), helt sorte mandibler og bagerste skinneben struktur samt den lidt specielle rødbrune mix på fødderne. Den ser ud til at være ret almindelig. Flyvetiden passer slet ikke, men er nok off alligevel, da den er fundet inde. Gode billeder hos Tim Faasen og BWARS - se linket HER og - se linket HER. Der er 22 danske arter, deraf hvor mange helt sorte?? så næppe nok til ID, før nogen med en nøgle har kigget på den . Dette kan måske bidrage til lidt at arbejde med.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#7 Kommentar postet d. 18-03-19 kl. 08:55. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
fort: --

at man i Norge kalder C. megacephalus for Storhodet skoggraver falder indtryksmæssigt heller ikke helt ved siden af - se linket HER . Desværre ingen billeder fra Norge, så den kan jo ha´ en fætter.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Kåre Würtz Sørensen
#8 Kommentar postet d. 18-03-19 kl. 09:47. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Hej igen

Fine indspark Bjørn. Jeg har erfaret at det er meget svært at nøgle Crossocerus når man ikke har dyret. Meget handler om punktering og former, ting som tit kan se forskellige ud alt efter lysindfald og vinkler. Jeg har efterhånden samlet en del materiale og jeg vil gerne kigge på den hvis du er interesseret.

Du må gerne sende den hvis du har lyst. Du kan også aflevere den på Naturhistorisk Museum i Aarhus, hvis du kommer forbi en dag.

Med venlig hilsen

Kåre

Besvar | Kommentér

Peder Storup
#9 Kommentar postet d. 18-03-19 kl. 10:28. Emne: Lille sort bi, med hvidt overskæg
Tak Bjørn for redegørelse, spændende om vi kan få sat navn på den. Tak Kåre, det havde jeg tænkt mig, men fedt hvis du vil forsøge. Jeg giver den til DD og co med dit navn på - så må vi se om de forsøger at nøgle den først

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator