Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. marts 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Stauning
Hvilken lille ting? (Læst 127 gange) Postet d. 17-03-19 kl. 15:22
Hvor tæt kan man komme på en bestemmelse af dette kræ fanget i en "pan trap" den 8. august 2018 på Hine Bakke i udkanten af Rudkøbing?

På forhånd tak for al hjælp.

DBH Ole

Hvilken lille ting? (Hvor tæt kan man komme på en bestemmelse af dette kræ fanget i en "pan trap" den 8. august 2018 på H)
Foto: © 2019 Ole Stauning
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 900)
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 15:41. Emne: Hvilken lille ting?
Samme kræ, lidt mere tørt (har været spritkonserveret).

DBH Ole

Hvilken lille ting? (Samme kræ, lidt mere tørt (har været spritkonserveret).

DBH Ole)
Foto: © 2019 Ole Stauning
Klik på billedet for original størrelse (810 x 1080)
Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(3259)
#2 Svar postet d. 17-03-19 kl. 18:41. Emne: Hvilken lille ting?
Det er et græsmøl, og jeg vil byde på Agriphila selasella, men det kan ikke blive en sikker bestemmelse...

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#3 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 19:17. Emne: Hvilken lille ting?
Er slægten sikker?

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(7965)
#4 Svar postet d. 17-03-19 kl. 19:32. Emne: Hvilken lille ting?
Den ser noget forkrøblet ud, men det er utvivlsomt en Agriphila. Jeg tror mere på A. tristella, men det får du nok ikke et sikkert svar på. Har du et skarpt nærbillede af hovedet set oppefra? I så fald kan vi måske se, om det er tristella, der har en spids pande eller selasella, der har afrundet pande.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#5 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 20:12. Emne: Hvilken lille ting?
Jeg stiller mig vældigt tilfreds med Agriphila sp.

Jeg synes det er håbløst at arbejde med disse små spritkonserverede sommerfugle, som først har været i en vandbaseret fangvæske. Det går betydeligt bedre med de mere robuste tovinger og årevinger.

Tak for hjælpen.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#6 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 21:31. Emne: Hvilken lille ting?
Som nævnt mener jeg heller ikke, at det kan blive til en sikker bestemmelse på artsniveau! Men lige for at forklare, hvorfor jeg hælder til selasella, selvom tristella på de fleste biotoper er klart den mest almindelige. På dette eksemplar kan vingeformen ikke bruges, og panden kan ikke ses. Jeg hæfter mig derfor ved den tydelige sorte afgrænsning af den hvide midterstribe ud mod kanten af vingen. Den er ikke til stede på alle selasella´er, men den er til gengæld aldrig (eller næsten aldrig?) til stede hos tristella. Dette blot for at forklare mit bud...

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#7 Kommentar postet d. 17-03-19 kl. 22:13. Emne: Hvilken lille ting?
Tak for den uddybende forklaring, Karsten.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator