Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Valeur
Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage (Læst 460 gange) Postet d. 19-03-19 kl. 21:19
Denne myre blev fundet 3 april 2018 mellem plantagen og klitterne i det åbne område. Måler 5-5,5mm.

For lille til sort slavemyre tænker jeg. Nærmest helt sort hoved, men lidt brunlig ved munden, samt lidt brunt på pronotum. Flere hår på hovedet, ses på foto 2 Ingen hår på ryg eller pronotum kan vel udelukke Lasius arterne.

Kan det være en mørk brun slavemyre måske?

3 fotos

Mvh

Bo

Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage (Denne myre blev fundet 3 april  2018 mellem plantagen og klitterne i det åbne område. Måler 5-5,5mm.)
Bo Valeur har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 553)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#1 Kommentar postet d. 19-03-19 kl. 21:20. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
2

Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 561)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#2 Kommentar postet d. 19-03-19 kl. 21:21. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
3

Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage (3)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(443)
#3 Svar postet d. 24-03-19 kl. 19:21. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Jeg ville kalde den for F. cunicularia på grund af den meget sparsomme behåring på forkroppens overside, måske slet ingen behåring. Og den mørke brune farve uden antydning af rødlige farver.

Mvh Rune

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#4 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 19:34. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Tak Rune

Det er heller ikke langt fra hvor du så den i 2014 ved Dybesø kystområdet.

Men sikken den art varierer, nemt er det ikke

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(443)
#5 Svar postet d. 25-03-19 kl. 09:19. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Ja, de er meget rødlige på Sydsjælland.

Jeg husker ikke hvordan jeg artsbestemte dem, men måske burde jeg lige kvalitetssikre mine egne fund af denne art.

Farver er farlige at artsbestemme udfra!

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#6 Kommentar postet d. 25-03-19 kl. 20:27. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Det er altid svært at vurdere farver på billeder, men jeg ville ikke have løftet et øjenbryn, hvis nogen havde påstået det her var en Formica fusca ...

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#7 Kommentar postet d. 25-03-19 kl. 22:42. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Jeg synes Jørn udtrykker sig meget diplomatisk når han skriver dette!

Især når man tænker på, at han jo godt ved, at han har helt ret

Jeg er vist lidt ude af træning med myrerne - beklager Bo, men vi skal overveje artsbestemmelsen igen!

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#8 Kommentar postet d. 26-03-19 kl. 06:30. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Tak Jørn og Rune

Jeg har jo ingen erfaring med arten. Synes den virkede mindre end fuska, som jeg ser rigelig af inde i sommerhuset.

Jeg har tjekke Seifert og fotos på nettet også.

Umiddelbart mener jeg at fuska er helt hårløs på hovedet/panden, hvilket denne ikke er, foto 2. De brune kanter langs pronotum og rygled mener jeg heller ikke fuska har. Men da de myre varierer end del kan det måske ikke udelukkes alligevel.

Søger man på nettet er der flere varianter eller måske fejlbestemmelser, men denne passe ganske godt med min umiddelbart.

- se linket HER

Jeg har den endnu, hvis der skal flere fotos til.

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#9 Kommentar postet d. 26-03-19 kl. 23:44. Emne: Formica cunicularia? - fra Rørvig Sandflugtsplantage
Hej Bo.

Min kommentar var egentlig hverken tænkt diplomatisk eller skråsikker, for jeg ville ikke ud fra billederne kunne afgøre det 100 % sikkert.

Formica fusca er gennemsnitligt en større og mere robust art end Formica cunicularia, men mine største cunicularia er mere end dobbelt så store som mine mindste fusca - og omvendt!

På samme måde er behåringskaraktererne overlappende, selvom cunicularia i gennemsnit har lidt flere udstående hår end fusca.

Normalt vil man aldrig være i tvivl mellem de to arter, fordi cunicularia næsten altid har en større eller mindre andel rødlige partier på mellemkroppen. Eksemplarer af cunicularia med næsten helt sort mellemkrop findes og er vistnok hyppigere sydpå, jeg har aldrig set dem her i landet. Men selv de meget mørke former vil typisk have rødlige kinder, som det også ses på det ellers usædvanligt mørke, franske eksemplar du linker til.

Som Rune skriver, er farver farlige at artsbestemme ud fra. De ændrer sig meget hurtigt og falmer, når dyrene er døde. På helt friske eksemplarer er det mit subjektive indtryk, at den sorte farve hos fusca er tydeligt dybere sort end den mere brunsorte hos cunicularia.

Når jeg umiddelbart tænker Formica fusca her, så er det fordi det i mine øjne ligner et ret typisk eksemplar af den art, hvorimod det vil være en temmelig atypisk mørk form af Formica cunicularia, hvis det er den art. Så en almindelig form af en meget almindelig art kontra en sjælden form af en ret sjælden art, det giver gode odds til fordel for Formica fusca.

Jeg er faktisk ikke klar over, om man kan adskille dem sikkert udelukkende på strukturelle kendetegn, hvis farvekendetegnene skulle svigte totalt. Jeg har aldrig set det beskrevet og heller ikke selv tjekket det.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator