Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tania Jensen
lyslokning hjælp til en nybegynder (Læst 544 gange) Postet d. 24-03-19 kl. 10:58
..Dette er mit lyslokningsudstyr..og det eneste jeg får ..er larver..i hvert fald sidste år..nogen der kan hjælpe med

Hvor kan jeg købe noget ordentligt lys..og hvilket..skal helst bare kunne gå i en stikkontakt.. ( ikke bilens batteri)..

ser min opsætning helt håbløs ud..

lyslokning hjælp til en nybegynder (..Dette er mit lyslokningsudstyr..og  det eneste jeg får ..er larver..i hvert fald sidste år..nogen )
Foto: flere billeder i kommentarfelt
Besvar | Kommentér

Tania Jensen
#1 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 11:01. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
dette er den pære jeg bruger..men den giver ikke meget lys..det er sort lilla..suk..jeg vil så gerne ..men er vildt forvirret over det jeg læser på nettet..findes der danske butikker..sommerfuglehaven. dk..er lukket og selvom de popper op som det første når man søger er der intet at købe..så håber der nogen der kan hjælpe..

Tak på forhånd

lyslokning hjælp til en nybegynder (dette er den pære jeg bruger..men den giver ikke meget lys..det er sort lilla..suk..jeg vil så gerne)
Tania Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen

Svaraktivitet:

(1)
#2 Svar postet d. 24-03-19 kl. 11:39. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Hmmm ... jeg kan ikke just kaldes erfaren, men sidste sommer lagde jeg ud med samme "krav" som du. Det skulle være enkelt at gå til og pæren skulle gå i en ganske almindelig fatning. Jeg købte denne krybdyrpære:

- se linket HER

Første forsøg var en standerlampe flyttet ud på terrassen og efter 1 times lysning stod jeg med en flot poppelsværmer Nu bruger jeg pæren i en varmelampefatning (sådan en til ællinger, smågrise og den slags). Fatningen har robust ledning og ophæng på sig, så den er nem at bruge og kostede vist 120,- kr.

Jeg havde selv samme pære ude i nat og er nu ved at få overblik over fangsten, men der er da vist en 6 sommerfugle af fem arter.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 24-03-19 kl. 12:31. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Hej

Her er masser af inspiration:

- se linket HER

Mvh.Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tania Jensen
#4 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 15:54. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Der er en del af de rør der er ude af handlen ...suk

Besvar | Kommentér

Alexander Choueri

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 24-03-19 kl. 16:48. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Meget spændende projekt, opdater gerne! :D

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(3)
#6 Svar postet d. 24-03-19 kl. 19:25. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
sortlys pære har ikke den bedste virkning på natdyrene, det bedste er kviksølvdamp lamper i 125W eller mere, men hvis man kan nøjes med mindre er der en handy strømspare løsning med 11W PL rør:

f.eks. en arbejdslampe fra Harald:

- se linket HER

Det medfølgende rør skal dog skiftes til et UV rør:

- se linket HER

En nem løsning jeg selv bruger med et rimeligt resultat

lyslokning hjælp til en nybegynder (sortlys pære har ikke den bedste virkning på natdyrene, det bedste er kviksølvdamp lamper i 125W ell)
Frank Overgaard Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (877 x 620)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tania Jensen
#7 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 20:11. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Tak ...den er da til at gennemskue..har du to op eller er det genskin ?

Besvar | Kommentér

Tania Jensen
#8 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 20:14. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
Dumt spørgsmål..men er der et rør omkring lysrøret ? Tænker hvis det er en insektfanger..så brænder man dem jo af eller ?

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#9 Kommentar postet d. 24-03-19 kl. 20:51. Emne: lyslokning hjælp til en nybegynder
I en insektfanger bruges lyset til at lokke fluer, myg m.m. til. Rundt om lyset sidder så et strømførende metalnet som tager livet af insekterne. Det er ikke lyset/pæren som slår dem ihjel

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator