Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

jens Hansen
Adapter/kamera (Læst 451 gange) Postet d. 24-03-19 kl. 14:08
Hej i forum

jeg har lidt spørgsmål vedr, Digiscoping og udstyr

teleskop er et Leica apo82 med x 25-50 mm øjestykke

kameraer er lumix lx3 og pentax K-r

hvilket vil være det bedste at bruge lumix tager rigtigt gode billeder og ryster ikke som slr, samtidig har det støre skærm, men jeg synes det er en jungel at finde en adapter der passer og hvor det er stabilt

kunne jo også finde et godt brugt Leica kamera, de har adaptere der passer

nogle forslag til hvad der passer og som er godt ?

forsat god dag

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 26-03-19 kl. 23:42. Emne: Adapter/kamera
Lumix LX3 er et kompaktkamera, Pentax K-r er et spejlrefleks - tror jeg nok.

Jeg gætter på, at du får bedre resultater med kompaktkameraet.

Årsag: Teleskopets okular (øjestykke) er designet til et øje med forholdsvis kort afstand mellem bageste linse i okularet og linsen i øjet. Den afstand vil du holde helt automatisk, for det er i den afstand du har det største synsfelt.

Når man udskifter øjet med et kamera-objektiv, gælder det om at placere kamera-objektivets optiske centrum i samme afstand fra okularet som øjet ville have været. I de fleste spejlrefleks-objektiver ligger det optiske centrum ret dybt i objektivet, d.v.s. afstanden bliver for stor og synsfeltet dermed snævert.

Objektiver af "pancake" typen er dog anderledes. Har du sådan et, kan det godt være du kan få gode resultater med spejlrefleks´et.

Jeg bruger selv en hjemmelavet adapter, der ikke holder kameraet, men blot sørger for at det er centreret og holder den rette afstand. Et eksempel: - se linket HER

M.v.h.

Stig.

Besvar | Kommentér

jens Hansen
#2 Kommentar postet d. 27-03-19 kl. 10:23. Emne: Adapter/kamera
Hej Stig

Takker for dit svar, jeg er i mellemtiden kommet frem til at jeg køber Leica,s egen adapter 35mm til digiscoping og sætter en t2 ring i mellem Pentax k og adapter.

Der kommer jo nok lidt udfordringer med at

Fokusere? Men rænker at man må kunne sætte en tablet med stor skærm til kameraet og derved kunne fokusere bedre.

Jens

Besvar | Kommentér

jens Hansen
#3 Kommentar postet d. 10-04-19 kl. 20:36. Emne: Adapter/kamera
Nåda, der er ikke så meget gang i denne tråd, men pyt, jeg fik købt Leicas egen 35 mm adapter og sat på kamera og scope, men det er godt nok langhåret at rode med, så ender nok med at købe et leica kamera der er specielt tilpasset til Digiscoping med deres 35 mm linse

Rigtig god påske derude

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator