Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Carlsen
Hveps fra puppe (Læst 356 gange) Postet d. 27-03-19 kl. 12:12
Den 9. marts fandt jeg en puppe "bundet" fast med utallige tråde (et net) på undersiden af et nedfaldent egeblad i min have i Lyngby. Puppen blev gemt og et sted mellem 24. og 27. marts gik lågen op og en ca. 3,5 mm hveps kom ud.

Da jeg på ingen måde har kørekort til hvepse eller helt idé om hvor jeg skal starte får i den "råt".

Først puppen med åbent låg.

Hveps fra puppe (Den 9. marts fandt jeg en puppe "bundet" fast med utallige tråde (et net) på undersiden af et nedfal)
Michael Carlsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 515)
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#1 Kommentar postet d. 27-03-19 kl. 12:14. Emne: Hveps fra puppe
Og så hvepsen. Foreløbig blot foto gennem "væggen" på et plast-rør. Jeg er jo lidt bange for en forfløjen hveps, hvis jeg forsøger at få den stillet op til et bedre model-foto

Hveps fra puppe (Og så hvepsen. Foreløbig blot foto gennem "væggen" på et plast-rør. Jeg er jo lidt bange for en forf)
Klik på billedet for original størrelse (711 x 600)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 27-03-19 kl. 14:05. Emne: Hveps fra puppe
Det er en Braconidae, så larven er på et tidspunkt kravlet ud af en sommerfuglelarve for at forpuppe sig på bladet.

Vingemønster og antenner peger i retning af underfamilien Microgastrinae, - formentlig mest i retning af Apanteles eller Protapanteles sp.

Det er store og komplekse slægter, så den skal nok under meget kyndige øjne i stereolup for at komme det nærmere.

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#3 Kommentar postet d. 27-03-19 kl. 14:14. Emne: Hveps fra puppe
Så puppen er hvepsens egen?

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 27-03-19 kl. 14:36. Emne: Hveps fra puppe
Det er en typisk braconid kokon, så ja, den har larven selv spundet før forpupning.

Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#5 Kommentar postet d. 02-04-19 kl. 08:32. Emne: Hveps fra puppe
Et par bedre fotos - ikke at det nødvendigvis gør bestemmelse nemmere?

Hveps fra puppe (Et par bedre fotos - ikke at det nødvendigvis gør bestemmelse nemmere? ;-))
Besvar | Kommentér

Michael Carlsen
#6 Kommentar postet d. 02-04-19 kl. 08:33. Emne: Hveps fra puppe
Endnu et

Hveps fra puppe (Endnu et)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 582)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator