Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Margrete Pihlkjær
Mejse i fuglekasse (Læst 341 gange) Postet d. 11-04-19 kl. 10:38
Hjælp. en mejse, som jeg ikke har set, har siddet i min fuglekasse i næsten 14 dage og pikker næsten uafbrudt. Er den spærret inde, eller ruger den blot. Jeg kan ikke åbne kassen uden at skulle brække den op.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6010)
#1 Svar postet d. 11-04-19 kl. 11:49. Emne: Mejse i fuglekasse
Hvad mener du med "pikker"?

Er der en lyd den selv laver, eller er hakker den på indersiden af kassen?

Nok ingen grund til alarm, for en lille fugl kan umuligt leve indespærret uden mad og vand i SÅ lang tid, og hvis den kunne komme ind, kan den jo også komme ud

Rugende fugle er tavse, så historien lyder mærkelig.....

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(32)
#2 Svar postet d. 11-04-19 kl. 12:23. Emne: Mejse i fuglekasse
Hej Karen

Jeg har hørt denne vedvarende og hurtige serie af "hakken" på de nyligt opsatte mejsekasser i haven.

I mit tilfælde drejer det sig om at en af mejserne sidder UDENFOR og hakker omkring indgangshullet.

Alle mine nyopsatte mejsekasser har mærker efter hak. Jeg har set musvitten igang med denne adfærd og også set at parret uden besvær flyver både ind og ud. Så formålet (hvis der er et) er næppe at gøre hullet større.

Prøv at kig på din mejsekasse for at se om den ligner den på mit foto.

Mvh. Jens

Mejse i fuglekasse (Hej Karen
Jeg har hørt denne vedvarende og hurtige serie af "hakken" på de nyligt opsatte mejsekass)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 11-04-19 kl. 12:42. Emne: Mejse i fuglekasse
Jeg har oplevet det samme med alle mine fuglekasser i flere år. Både Musvit og Blåmejse hakker omkring hullet, selvom de også uden besvær kommer både ind og ud. Jeg kan ikke se, om der er hakker indvendig, men det tror jeg, for fuglene sidder i hvert fald derinde og hakker. Her et eksempel.

Mejse i fuglekasse (Jeg har oplevet det samme med alle mine fuglekasser i flere år. Både Musvit og Blåmejse hakker omkri)
Foto: Blåmejse
Klik på billedet for original størrelse (848 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 11-04-19 kl. 12:42. Emne: Mejse i fuglekasse
Jeg har oplevet det samme med alle mine fuglekasser i flere år. Både Musvit og Blåmejse hakker omkring hullet, selvom de også uden besvær kommer både ind og ud. Jeg kan ikke se, om der er hakker indvendig, men det tror jeg, for fuglene sidder i hvert fald derinde og hakker. Her et eksempel.

Mejse i fuglekasse (Jeg har oplevet det samme med alle mine fuglekasser i flere år. Både Musvit og Blåmejse hakker omkri)
Foto: Blåmejse
Klik på billedet for original størrelse (848 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 11-04-19 kl. 12:43. Emne: Mejse i fuglekasse
Det var nu ikke meningen, at indlægget skulle komme to gange, men det sker sommetider - ikke kun for mig

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#6 Kommentar postet d. 11-04-19 kl. 13:49. Emne: Mejse i fuglekasse
På mit foto (#2) kan man faktisk se at indgangshullets indvendige del også er "hakket".

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Poul Erik Hansen
#7 Kommentar postet d. 12-04-19 kl. 09:52. Emne: Mejse i fuglekasse
Hej Jeg har fået en Mejsekasse med kamera og der kan jeg se at der er hakket meget i siderne indvendig, troede først at det var mus,men det er mejserne.

Mvh Poul Erik

Mejse i fuglekasse (Hej  Jeg har fået en Mejsekasse med kamera og der kan jeg se at der er hakket meget i siderne indven)
Poul Erik Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (768 x 576)
Besvar | Kommentér

Karen Margrete Pihlkjær
#8 Kommentar postet d. 12-04-19 kl. 12:32. Emne: Mejse i fuglekasse
Tak for svarene. Mejsen må have hørt med, for nu er den tavs. Den hakkede inde i kassen og ikke i nærheden af hullet, det er det der undrer mig, men den er nok bare en forvirret mejse. Betyder hakkeriet noget? Kald på en mage, f.eks. ved man noget om det?

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(32)
#9 Svar postet d. 12-04-19 kl. 13:28. Emne: Mejse i fuglekasse
Man ved ikke med sikkerhed, hvorfor mejser hakker omkring indgangshullet, men det er en meget almindelig adfærd. Der er forskellige teorier:

1. For at skabe forbedret fodfæste

2. Lade andre fugle se at kassen er optaget

3. For at gøre indgangshullet mindre synligt/sløre det for predatorer. (meget få ting i naturen er helt cirkelrunde)

4. "Rituel adfærd": Mejser vil naturligt yngle i hule træer og her er tilpasning af indgangshullet (og den indvendige del) en naturlig, instinktiv adfærd. Ifølge denne teori, udfører mejserne denne handling rent instinktivt.

Det er nok den sidste teori, der er mest sandsynlig, når vi taler om "hakkearbejde" inde i kassen. Det er simpelthen en medfødt handling, der foretages også selv om der ikke er behov for det i mejsekassen.

Kilde. Royal Society for Protection of Birds (RSPB)

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator