Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Edderkopper og andre spindlere -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Lissner
En af de sjældent sete (Læst 143 gange) Postet d. 12-04-19 kl. 00:20
Hej

Forleden samlede jeg en hun af Satilatlas britteni i et mosrigt kildevæld ved Gryde Å (Holstebro). Denne art er så vidt jeg er orienteret kun set en gang før i Danmark for 50 år siden. Den kan være overset grundet ret tidlig kønsmodenhed. Arten bør eftersøges i gode væld med Sphagnum og måske er der størst chance i Vest- og Nordjylland. Den kan dog også findes i strandenge som vist var tilfældet for det første danske fund. Arten har en ret speciel tornbevæbning på forbenene (ligesom Maso sundevalli har) men anderledes og kan derfor bestemmes i felten med en god lup.

Mvh Jørgen Lissner

En af de sjældent sete (Hej

Forleden samlede jeg en hun af Satilatlas britteni i et mosrigt kildevæld ved Gryde Å (Holste)
Foto: Satilatlas britteni, hun.
Klik på billedet for original størrelse (800 x 480)
Kommentér

Thomas Holm
#1 Kommentar postet d. 12-04-19 kl. 09:32. Emne: En af de sjældent sete
Spændende fund, Jørgen!

Jeg er i Vestjylland indimellem....så må ud og kigge.

Den ser lille ud, men hvor stor er den?

Mvh. Thomas

Kommentér

Jørgen Lissner
#2 Kommentar postet d. 13-04-19 kl. 08:51. Emne: En af de sjældent sete
Hej Thomas

Den er af mellemstørrelse, omkring 2 mm.

Mvh Jørgen

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator